10 éves az elektromos autó, amely felforgatta az egész autóipart

Share Button

Tíz évvel korábban, július 19-én épp egy kaliforniai startup tartott bemutatót több mint 350 embernek a Santa Monica repül?téren. A bemutató nem szólt másról, mint az akkor addig elképzelhetetlennek t?n?, közel 400 kilométeres hatótávval rendelkez? elektromos sportautóról, a Tesla Roadsterér?l. Az esemény fordulópontnak számít mind az elektromos, mind az általános autóiparra tekintve, mivel ekkor lépett ki a Tesla az ismeretlenség homályából, hogy fenekestül felforgassa a világ autózási szokásait.

A Roadster bemutatása egyben az els? lépése volt Elon Musk „titkos mesteri tervének”, amelynek a második felvonását is ismertette velünk a Tesla ügyvezet? igazgatója.

Biztosan boldogan tekintenek vissza az els? lépésekre a Tesla alapítói. A Roadsteren való munkálatok valószín?leg különlegesek voltak, mivel ekkor éppen valami teljesen újat, addig ismeretlent alkottak a szilícium-völgyi startupnál. Nemrég a Tesla társalapítója és m?szaki igazgatója, JB Straubel emlékezett vissza a Roadster els? lépéseire a nagyközönség el?tt:

Ez egy kulcsmomentum volt a vállalat történelmében. Ez volt az a pillanat, amikor kiléptünk a lopakodó üzemmódból. Azel?tt senki sem hallott a Tesláról, még egy darab cikk sem volt rólunk. Akkor még nem kaptunk foglalót a vásárlóinktól. Vásárlónk sem volt, még értékesítési osztályunk sem.

De ez az esemény óriási volt! Két prototípusunk volt. Egy piros és egy fekete autó. Volt akkoriban egyfajta koncepciónk, hogy tesztvezetéseket ajánlunk a vásárlóknak, aztán pedig azok elkezdenek foglalókat tenni az autókra – tettük mindezt egy hatalmas bulin az egyik repül?téren.

tesla-roadster-debut-party_zoldautok

Straubel még arról is beszélt, hogy hogyan tartották életben a tesztvezetésre áldozott Roadstereket a nap végéig:

Az a két autó lényegében el lett pusztítva az éj végére. Egyben ezzel teszteltük az autók megbízhatóságát, és néha még egy függöny mögé is kellett vinnünk az autókat, hogy jeges vizet pumpáljunk a hajtáslánc bizonyos részeire, hogy megóvjuk azokat a túlhevülést?l a következ? tesztvezetések során.

Elon Musk volt az els? ember, aki birtokába vehette saját Tesla Roadsterét 2008. február 1-jén. Egy hónappal azután, hogy a cége átadta neki saját elektromos sportautójának kulcsát, leírta a Roadsterrel szerzett addigi élményeit:

Egy igazi élmény volt a Tesla Roadsterem mindennapos vezetése az elmúlt pár hétben Bel Air és Hawthorne között. Tényleg úgy gondolom, hogy ez a legizgalmasabb autó, amit valaha vezettem, legy?rve a McLaren F1-et és a mostani 2007-es Porsche 911 Turbómat.

Az emberek reakciója, amikor ezzel az autóval furikáztam, nagyszer? volt. Mindig tetszett nekik, bármerre is mentem. Ez egy olyan dolog, ami sohasem történt meg, amikor a Porschét vezetem. Az egyik nagy el?nye a Roadsternek, hogy az olyan rendezvényeken, mint a Global Green, vagy a Conservation International egy olyan dögös sportautóval jelenhetek meg, amely ráadásul még pozitívabb reakciókat vált ki az emberekb?l, mintha egy Priusszal jöttem volna. A Roadster kétszer olyan hatékonyan bánik az energiával, mint az a benzines disznó. 🙂

Elon Musk nemrég egy éves értekezleten beszélt az els? Roadsterr?l, ahol bevallotta, hogy az az autó egyáltalán nem volt megbízható:

?szintén szólva, ez az autó, annak ellenére, hogy átment mindenféle kötelez? elváráson, amire egy utcai autónak szüksége van, egyáltalán nem volt biztonságos.

Hozzátette, hogy az autó úton-útfélen képes volt lerobbanni, és hajlamos volt második fokozatban ragadni. Ez talán betudható annak, hogy ezek az autók szinte teljes egészében kézzel épültek. Kés?bb egy Tesla képvisel? helyesbítette Elon kijelentéseit, mivel a vállalat vezérigazgatója szerinte csak a legels? Roadsterre gondolt, amely Elon garázsában landolt, és nem a komplett els? generációra.

A Teslának végül több mint 2000 Roadstert sikerült értékesítenie 2008 és 2012 között, így megalapozva következ? autójuknak, a Model S-nek a gyártását.

Ugyan a Tesla 2012-ben felhagyott kétüléses elektromos sportautójának a gyártásával, a kaliforniai gyártó elhatározta, hogy újabb akkumulátorcsomaggal szereli fel a Roadstereket, ezzel fejezve ki háláját azok iránt, akik már az indulásukkor bíztak bennük.

Forrás: zoldautok.hu