500 új helyen lehet majd elektromos autót tölteni Budapesten

Share Button
  • Az NGM és a Fővárosi Önkormányzat megállapodott arról, hogy állami támogatással közel 250 töltőoszlop és 500 töltőhely létesülhet mintegy 600 millió forint értékben
  • Az NGM vissza nem térítendő támogatást nyújt, a főváros biztosítja a töltőállomások helyét és a hozzájuk tartozó parkolóhelyeket

Jön az állami támogatás

Az elektromobilitás elterjesztését célzó Jedlik Ányos Terv megvalósításáról írt alá együttműködési megállapodást Budapest Főváros Önkormányzata és a Nemzetgazdasági Minisztérium. A megállapodás eredményeként közel 250 töltőoszlop és 500 töltőhely létesülhet mintegy 600 millió forint értékben.

A Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Tarlós István főpolgármester által aláírt dokumentum rögzíti, hogy a főváros biztosítja a töltőállomások helyét és a hozzájuk tartozó parkolóhelyeket, míg a nemzetgazdasági tárca vissza nem térítendő támogatást nyújt mindehhez az önkormányzati tölt?telepítési program keretében. A főváros és a kerületek mintegy 250 töltőoszlopra, azaz 500 töltőhelyre pályázhatnak, ezek fedezete az októberben kiírt pályázati felhívás szerinti feltételekkel garantált. Az együttműködés keretében a felek közösen mérik fel a jogszabály-változtatási igényeket, továbbá közös koncepciót dolgoznak ki a kiépítendő töltőpontok helyének kijelölésére is.

A megállapodás szerint a főváros áttekinti a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó rendeleteit, és javaslatot tesz a zéró emissziós járművek elterjesztésére a személytaxi szolgáltatásoknál, illetve egy zéró emissziós járművekre épülő közösségi autómegosztó rendszer (car-sharing) bevezetésénél. Ezzel összhangban a főváros a közszolgáltatásokat ellátó járműpark esetében is megvizsgálja a károsanyag-kibocsátástól mentes járművek alkalmazásának lehetőségét.

Világszerte támogatják a töltőhálózat fejlesztését

A magán, illetve a nyilvános töltőpontok száma világszerte gyorsan növekedett az elmúlt években, azok az országok, amelyek elkötelezettek az elektromobiltás elterjesztésében, közvetlen beruházásokkal, illetve az önkormányzatoknak, vállalatoknak és magánszemélyeknek biztosított pénzügyi ösztönzőkkel egyaránt segítik az infrastruktúra kiépülését.

Az Egyesült Államokban a szövetségi finanszírozási program keretében 36 500 nyilvános töltőt létesítettek tavaly. Németországban állami pénzből 318 millió dollárt fordítanak a töltőinfrastruktúra fejlesztésére 2017 és 2020 között. Ez várhatóan 15 ezer töltőállomás, köztük 5 ezer villámtöltő telepítésére lesz elég. Franciaországban központilag írják elő, hogy az újonnan épülő társasházaknál, illetve parkolóknál töltőpontot kell telepíteni. Dániában pedig közel 700 dolláros adóvisszatérítést kaphat az a magánszemély, amelyik töltőpontot telepít. Az Egyesült Királyságban az otthoni töltőtelepítéshez 625 dolláros támogatás vehető igénybe.

gdfhgfh

Magyarországnak bele kell húznia

Magyarországon, néhány kivételtől eltekintve, évekig nem épültek állami támogatással elektromos töltőállomások, a meglévő infrastruktúránkat döntően áramszolgáltatóknak, elektromos autók hazai forgalmazóinak, szolgáltatóknak és néhány töltőgyártó felajánlásnak köszönhetjük. Igaz, a piac szerepvállalása is elég volt ahhoz, hogy régiós szinten az élmezőnybe tartozzunk, de ha a fenti példákat nézzük, akkor látható igazán, mennyire lemaradtunk a töltőhálózat fejlesztésében. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy mindez nem volt véletlen:

  • Sokáig tartotta magát az a vélekedés, hogy amíg Magyarországon néhány száz elektromos jármű fut csupán az utakon, addig nincs is szükség a töltőhálózat érdemi fejlesztésére állami pénzből.
  • Több helyről elhangzott az is, hogy nem szabad annyira sietni a telepítésekkel, hiszen az alkalmazott technológia rohamléptekben fejlődik, így könnyen előfordulhat, hogy az a töltőállomás, amely ma viszonylag gyorsan képes feltölteni egy járművet, holnap már lassúnak, kevésnek bizonyul.
  • Ráadásul a jogszabályi hézagok sem kedveztek a töltőtelepítéseknek, hiszen amíg nem tisztázott, hogy ki és mekkora díjat szedhet be a töltők használóitól, vagyis az elektromos autósoktól, addig állami támogatás nélkül, pusztán üzleti alapon, nagyon kockázatos lehet egy ilyen beruházás megvalósítása.
  • vfghfgh
  • A tervezett töltőoszlopok fele Budapesten épülhet

    A Jedlik Ányos Terv keretében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) még augusztusban összesen 1,25 milliárd forintos pályázatot hirdetett a magyar önkormányzatok részére, amelynek keretében elektromos töltőállomások létesítésére lehet pénzt nyerni. Ennek köszönhetően az NGM számításai szerint ideális esetben akár 500 elektromos töltőállomás is létesülhet Magyarországon, amely a kiírásban szereplő, töltőoszloponkénti két csatlakozási lehetőséggel számolva, akár 1000 töltőpontot is eredményezhet.

    A mostani bejelentés értelmében Budapesten ennek a fele, vagyis 600 millió forint értékben 250 töltőoszlop és 500 töltőhely létesülhet.

Forrás:  portfolio.hu