A földgázas kamionoké a jövő a Shell szerint

Share Button

Hosszú távon a földgázas vagy elektromos kamionoké lehet a jöv? a Shell tanulmánya szerint.

Dízelüzemr?l hosszabb távon valamilyen alternatív, például cseppfolyós földgáz- vagy elektromos üzemre kell átállítani a közúti teherszállító járm?veket, mert a növekv? teherforgalom mellett másként nem lesz teljesíthet? a német kormány károsanyagkibocsátás-csökkent? el?irányzata – idézi a német Die Welt a Shell olajtársaság tanulmányát.

A Shell tanulmánya szerint a németországi teherforgalom a 2014-es 4,1 milliárd tonnáról 2040-re 4,8 milliárd tonnára emelkedik. Ennek legnagyobb részét, 69 százalékát közúton, a többit vasúton és vízi úton szállítják. A tehergépjárm?-állomány pedig a 2014-eshez képest 2040-re egyötödével, 3,5 millióra emelkedik.

Jelenleg egy kamion mintegy 35 liter dízel üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami lényeges csökkenés a 60-as évekre jellemz? 50-60 literes fogyasztáshoz képest, de a 90-es évek elején bevezetett Euro-normák óta már nem történt számottev? javulás.

A tehergépjárm?vek 90,9 százaléka volt dízelüzem? 2015 elején, 7,3 százalékuk benzin-, 1,8 százalékuk pedig egyéb hajtású. Utóbbi csoporton belül 0,92 százalék volt a földgázüzem? járm?vek aránya, 0,70 százalék az autógázzal hajtott, 0,2 százalék az elektromos járm?vek aránya, a többi pedig hibrid járm? volt.

A német kormánynak az a célja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenjen az 1990-eshez képest 2040-ig a közúti közlekedésben. A tehergépjárm?-forgalom esetében azonban a Shell tanulmánya szerint a szén-dioxid-kibocsátást legfeljebb 20 százalékkal lehet csökkenteni. A tanulmány szerint a tehergépjárm?vek körében ezért terjedt el kevésbé az alternatív hajtáslánc, mint a személygépkocsiknál, mert nagy a járm?vek tömege és más a használatuk: egy nehéz tehergépjárm? éves futásteljesítménye például átlagosan mintegy 130 ezer kilométer, az elektromos hajtás tehát a viszonylag kicsi hatótáv miatt szóba sem jöhet. Elektromos hajtással, praktikus okokból, csak a városi elosztó teherforgalmat lebonyolító kis furgonokat lehet majd ellátni.

A nehéz tehergépjárm?vek károsanyag-kibocsátását ezért cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemanyagra való átállással lehet csökkenteni – állapítja meg a tanulmány. Ez azonban járm?venként mintegy 30 ezer eurós többletköltséget jelent. Amennyiben azonban 2040-re 65 százalékra emelkedik az újonnan forgalomba helyezett kamionok között az LNG-hajtású járm?vek aránya, az hétmilliárd literrel kevesebb dízelüzemanyag felhasználását jelentené.

Forrás: hvg.hu