A Kecskeméti Egyetem napelemes autója Dél-Afrikában száguld tovább

Share Button

Újra Bridgestone abroncsokon startol el a Kecskeméti Egyetem GAMF M?szaki és Informatikai karának világszínvonalú napelemes autója, ezúttal a dél-afrikai Sasol Solar Challenge versenyen.

megalux-bridgestone-1 megalux-bridgestone-4

A szeptember 24 – október 1. között megrendezésre kerül? „szuperautó-versenyre” a neves európai, ausztrál, japán és dél-afrikai egyetemek és f?iskolák csapatai mellett a startvonalhoz áll a Kecskeméti Egyetem MegaLux autója is, hogy keresztülszelve Dél-Afrikát, Pretoriától Fokvárosig teljesítse a minimum 2100 km-es versenytávot. A világ vezet? gumitermék és gumiabroncs vállalata a múlt évhez hasonlóan ezúttal is speciális, kifejezetten a versenyre tervezett és gyártott, ultrakönny?, alig 1,5 kg súlyú gumikkal segíti a fiatal mérnökökb?l álló magyar csapatot.

A Kecskeméti Egyetem GAMF csapata által tervezett MegaLux már múlt évben is hatalmas sikert aratott, amikor az ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge versenyen, megel?zve számos világhír? egyetemet, a 46 csapatból a 7. helyen ért célba. Az alig 160 kg súlyú, javarészt szénszál-kompozitból készült magyar napelemes autón összesen hat négyzetméternyi napelemet helyeztek el, az így összegy?jtött energiát pedig egy lítiumion akkumulátor tárolja.

„A MegaLux-on nagyon sokat dolgozott a csapatunk: módosítottunk a futóm?vén, mér?rendszerrel és adatgy?jt?vel szereltük fel, ennek megfelel?en teszteltük és optimalizáltuk. Az autó elektromos rendszerében jelent?s fejlesztések történtek, így a CAN-bus hálózaton és a telemetrián keresztül még több információt tudunk eljuttatni a követ? autókba, ezzel pedig folyamatosan felügyeljük az autó m?ködését és gyorsabban tudunk változtatni a versenytaktikán. Az ausztrál verseny alatt gy?jtött adatok elemzése során világossá vált, hogy mennyire fontos az optimális gumiabroncsnyomás, ezért az új szénszálas kompozit felnikbe szenzorokat építettünk be az új keréknyomás ellen?rz? rendszer m?ködéséhez” – mondta Kutasi Zoltán csapatvezet?.

A négykerek?, de egy-kerék meghajtással és hidraulikus fékrendszerrel bíró MegaLux akár 130 km/h sebességre is képes, de az ausztrál versenyhez hasonlóan Dél-Afrikába sem csak a sebesség számít majd; az autó teljesítményét és er?forrásait a csapatoknak ugyanis össze kell hangolniuk az útviszonyokkal és az id?járással is. Nem véletlen, hogy az állandóan változó, összesen 9 dél-afrikai várost érint? versenytávot 2014-ben az induló 14 csapatból 10 csapat teljesítette.

Az idei verseny különlegessége abban rejlik, hogy nem id?re, hanem távolságra megy: a csapatok a kötelez?en érintett városok mellett minden nap további „köröket” futhatnak, így a csapatok helyezése a megtett km-ekt?l függ. A minimális versenytáv 2100 km, de a szervez?k szerint egyes csapatok akár 4000-6000 km-et is futhatnak a verseny nyolc napja alatt. A magyar napelemes autóra ezért a Bridgestone innovatív, csak Japánban készül? abroncsokat szállított.

„A Megalux napelemes autóra speciális abroncsokat gyártottunk, amelyeket a díjnyertes ologic technológiánk alapján terveztünk. Az ologic technológia alapján készült abroncsokra keskeny abroncsszélesség és nagy kerékátmér? jellemz?, amely révén csökken a menet közben fellép? abroncs deformáció és az ezzel járó energiaveszteség; ráadásul a MegaLux szinte a leveg?ben úszik majd, hiszen egy abroncs súlya alig éri el a 1,5 kg-ot! A környezettudatosságra épül? technológiát már a gyakorlatban is használjuk, mivel a BMW i3 elektromos autókra is ologic abroncsok kerülnek gyári szerelésként” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. f?mérnöke.

A napelemes autók dél-afrikai versenye 2008-ban rajtolt el el?ször. A kétévente megrendezésre kerül? versenyen a világ rangos egyetemei és f?iskolái méretik meg magukat saját készítés? napelemes autóikkal, összesen öt (Olympia, Challenger, Adventure, Cruiser, Sustainability Fleet) kategóriában. A Challenger kategóriában elstartoló kecskeméti MegaLux autó így a 2015-ös ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge verseny után Dél-Afrikában bizonyíthatja hazánk fontos jöv?beli szerepét a kutatás-fejlesztés és technológiai innovációk terén.

Forrás: autosforum.hu