A kínai cégek kijönnek a spájzból. Focivébé különkiadás

Share Button

Két meccs között egy rövid poszt. Mit mond neked a Yingli Solar név? A) minden vébémeccsen láthatom a reklámtáblájukat, B) kínai cég, a világ legnagyobb napelemgyártója, C) mindkett?.

ju1.2A Yingli Solar cég nem kispályás: ?k adják el a legtöbb napelemet a világon, tavaly több mint 3 GW-ot, a világon összesen eladott mennyiség közel 10%-át. Napelemeiket a világon szinte mindenhol, így Magyarországon is lehet kapni. Részvényük a New York-i T?zsdén jegyzett.

Nagyon profi a honlapjukFacebook oldaluk, kedvencem ez az egyszer?, letisztult grafika arról, hogyan készül a napelem.

És nagyon szeretik a focit

?k voltak az els? kínai cég és az els? megújuló energiacég, akik a focivébét szponzorálták (már 2010-ben is). Nemcsak pénzzel támogatják a brazil vébét, hanem több stadionnál –köztük a Riói Maracanánál– építettek napelem-rendszert (összesen több mint 1MW-ot), ami a meccsek alatti áramigény 30-50%-át biztosítja (több mint 6000 brazil áramigényét évente).

A vébé mellett a Bayern Münchent és az amerikai foci (soccer) válogatottat is támogatják.

Kijönnek a spájzból

A vébé-szponzoráció is jól mutatja (ha még nem t?nt volna fel), hogy a nagy kínai cégek próbálnak felmászni az értéklánc magasabb lépcs?fokára, és egyre inkább úgy m?ködni a világpiacon, mint nyugati társaik. Gondoljunk csak a Lenovora, Huaweire vagy az Alibabára. (Hosszabban ld. pl az Economist múltkori Business in Asia Special Report-ját.)

De vajon megéri-e nekik a szponzoráció?

Nem vagyunk teljesen meggy?z?dve, hogy megéri a Yinglinek a vébét szponzorálni. A vébén reklámozó cégek többsége (Coca Cola, Adidas, McDonalds) jóval inkább fogyasztói termékeket (consumer goods) gyárt, ahol a brandnek els?rend? szerepe van.

A napelem egyel?re nem t?nik ilyen terméknek. Többségét nem magánfogyasztók veszik. Ráadásul annyira gyorsan fejl?dött a technológia, csökkentek a költségek, hogy igazából „márkah?séget” kialakítani elég nehéz lehet. Ha egy cég olcsóbbat ajánl, azt veszik.

Ráadásul nem úgy t?nt, hogy a kínai termékek min?ségével szemben bizonytalanok lennének a vásárlók, legalábbis az alapján, hogy a kínai gyártók hogy letarolták a piacot az elmúlt években. (Jó persze lehet, hogy mindez azért van, mert a Yingli támogatta a 2010-es vébét…)

B?vebben: http://gurulohordo.blog.hu/

Forrás: http://gurulohordo.blog.hu/