A legendás 66-os út mentén fektetik le Amerika első napelemes útburkolatát

Share Button

A Missouri állambeli Conway közelében, az USA-t Chicagótól Santa Monicáig keresztben átszel?, legendás 66-os út mentén épül meg az USA els? olyan útburkolata, ami napelemekb?l áll, ráadásul nem is akármilyenekb?l.

Látványterv: festék helyett fényb?l vannak az útburkolati jelek (Solar Roadways)

Látványterv: festék helyett fényb?l vannak az útburkolati jelek (Solar Roadways)

A hatszöglet?, edzett üvegb?l készült blokkokat egy idahói házaspár, Scott és Julie Brusaw találta fel még hosszú évekkel ezel?tt: Solar Roadways nev? cégük 2009-ben 100 ezer dolláros támogatást, két évvel kés?bb újabb 750 ezret kapott az amerikai közlekedési minisztériumtól, aztán egy népszer?sít? videóés a nagy médiaérdekl?dés hatására 2014-ben 2,2 millió dollárt kalapozott össze a nagyközönségt?l az Indiegogón.

Az egyenként 32 kilós, az aszfalthoz legalábbis hasonló tapadású napelemes blokkok mindegyikét felszerelik ledekkel és áramkörökkel, így az elemekkel burkolt út nemcsak elektromos áramot termel, hanem úgymond intelligens is: az útburkolati jeleket festék helyett fénnyel jeleníti meg, a havas, jeges utat pedig f?teni is tudja.

6sb8QtuueoGsKeBcs

A Solar Roadways paneljei közelr?l

Brusow-ék szerint ha az USA összes útját és parkolóját ilyen elemekkel burkolnák, az ország 2009-es áramfogyasztásának háromszorosát lehetne el?állítani, nem beszélve arról, hogy az üvegházhatást kelt? gázok kibocsátása a háromnegyedével csökkenne.

Csakhogy a Solar Roadways találmányával rengeteg szakért?nek akadt baja. Voltak, akik egyenesen átverésnek tartották, ami persze nem igaz, hiszen a találmány létezik és m?ködik; mások egyenesen a létjogosultságát vonták kétségbe, az amerikai autópálya-felügyelet egyik mérnöke, Eric Weaver pedig 2014-ben azt mondta: nem tartja valószer?nek, hogy ezekkel a panelekkel burkolják az USA útjait, és hogy a projekt nagyon, de nagyon messze van attól, hogy az elképzeléseknek megfelel?en m?ködjön.

Az egyik f? gond a tapadás: akármennyire is textúrázott a felülete, az edzett üveg nem tapad úgy, mint a direkt erre a célra tervezett és bevált aszfalt, ami a járm?vek megcsúszásához, kisodródásához vezethet. Kérdés az is, mennyire tartósak az üvegpanelek – egyes szakért?k szerint az útfelület helyett inkább az útpadkát kellene leburkolni velük -, és nem megoldott a megfelel? méret? áramkörök gyártása sem.

Bonyolítja a helyzetet, hogy a világon egyetlen m?köd? Solar Roadways-féle útfelület egy mindössze 40 négyzetméteres darabka Brusaw-ék idahói pajtája el?tt, amin rendszeresen járnak ugyan traktorok, de a terhelés messze elmarad attól, amit egy forgalmas közútnak bírnia kell, különös tekintettel a 40 tonnás kamionokra.

Egy darabka Solar Roadway. A kistraktort elbírja.

Egy darabka Solar Roadway. A kistraktort elbírja.

Valószín?leg ez a sok felmerül? kétség az oka annak, hogy Missouri állam közlekedési minisztériuma nem magát a 66-os út egy szakaszát burkolja le a Solar Roadways paneljeivel, hanem csak egy útmenti pihen?t egy 800 lelkes missouri falu, Conway közelében. A kísérlet célja, hogy kiderítsék: képesek-e a panelek elektromos árammal ellátni a pihen?helyet, és a tapasztalatok alapján esetleg támogassanak-e további projekteket.

Napelemekkel felszerelt utak léteznek már a világon, igaz, nem ekkora terhelésre tervezve: Hollandiában sikerrel teszteltek egy napelemes kerékpárutat, Dél-Koreában egy autópálya-szakasz középs?, a sávokat elválasztó részét borították be napelemekkel.

Forrás: 444.hu