A lítium lehet a jövő nagy üzlete?

Share Button

Jönnek az elektromos autók, és élénkülést hozhatnak az akkumulátorokhoz használt fém piacára

A Volkswagen leállítja harminc modelljének gyártását, hogy az új technológiákkal tudjon foglalkozni, Norvégia 2025 után korlátozná a bels? égés? motorok használatát, egy Nikola nev? cég pedig részben elektromos hajtású kamiont épített. Ez csak néhány hír a sok közül, amelyek jelzik, hogy eljött az elektromos járm?vek ideje. Az áttörés az egekig hajthatja az akkumulátorokban használt lítium árát.
Budapest, 2016. febru??r 26. Elektromos aut?? t?¶lt?©s k?¶rnyezetv?©delem , k?¶zleked?©s fot??: Nagy B?©la

Egyre nagyobb kapacitású akkumulátorokra van szüksége a gépjárm?iparnak Fotó: Nagy Béla / Magyar Nemzet

Néhány évvel ezel?tt még elképzelhetetlennek t?nt, hogy rövidesen az elektromos autók a mindennapok részei lesznek, ma azonban már senki sem gúnyolódik rajtuk, és nyilvánvaló, hogy a lítium lesz a következ? évszázad olaja, vagyis az új szupernyersanyag – hívta fel a figyelmet az Energiainfó.hu. A szakportál felidézi, hogy az elektromos autók gyártásában már eddig is élenjáró amerikai Tesla megkezdte az egyik legnagyobb tengerentúli akkumulátorgyártó óriástársaság felvásárlását, és belefogott egy saját gyár építésébe is. A Tesla mellett mások sem tétlenkednek, nehogy lemaradjanak a versenyben. A Volkswagen-konszern például harminc modellje gyártását állítja le, hogy az új technológiára tudjon koncentrálni, és erre jó oka is van. Egyrészt nagyon megégette magát a közelmúltban azzal, hogy kiderült, manipulálták a dízelüzem? autóik károsanyag-kibocsátási mutatóit, tehát ésszer? a „tiszta” oldalát is reklámoznia, másrészt erre kényszerítik a szabályok is. Németországban ugyanis 2030-tól minden új gépjárm?nek károsanyag-kibocsátástól mentesnek kell lennie, s ezért – ahogy azt a portál felidézi – a szövetségi kormány egyezséget kötött az autógyártókkal, hogy együttesen 1,4 milliárd dollárt fektetnek be az e-mobilitás fejlesztésébe. Ennek része az is, hogy a Volkswagen a Teslához hasonlóan maga is akkumulátorgyár építésébe kezd, hogy függetleníteni tudja magát az ázsiai beszállítóktól. Német lapértesülések szerint még nem d?lt el, hogy az üzem hol épül meg. Felhúzhatják odahaza is, de felvet?dött helyszínként Kelet-Európa éppúgy, mint Ázsia.

Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter a német e-mobilitási program április végén tartott bemutatóján hangsúlyozta: az állami ösztönzés hozzásegít ahhoz, hogy „tömegcikké” váljék az elektromos autó, a német cégek az élre kerüljenek a harmadik és negyedik generációs akkumulátorok fejlesztésében. Abban bíznak, hogy 2020-ra 500 ezer elektromos autót értékesítenek majd – köztük minden bizonnyal olyanokat is, amelyeket teherszállításra használnak majd. Egy amerikai cég, amelyet szintén a legendás horvát-szerb feltaláló után neveztek el, csak nem Teslának, hanem Nikolának, már épített is ilyen nyerges vontatót. Igaz, ez nem akkumulátorban tárolt villamos energiával m?ködik, hanem gázturbinás generátor hajtja, de ha er?s trenddé válik a zéró emissziós járm?vek iránti igény, ez alól a tehergépjárm?vek gyártói sem vonhatják ki magukat.

A lítium árának emelkedése az okostelefonok térhódításával kezd?dött. Ezek akkumulátorában ugyancsak lítiumot használnak. Így a fém legnagyobb piacán, Kínában a tavalyi hétezer dollárról idén már 20 ezer dollár közelébe emelkedett a lítium ára. De a kereslet most olyan nagynak t?nik, hogy az áremelkedést aligha állíthatja meg valami – hacsak a fejleszt?knek nem sikerül olyan megoldást találniuk, amellyel kiváltható a lítium az akkumulátorokból. Vannak is ilyen kísérletek, de a közeljöv?ben még nem kecsegtetnek átüt? sikerrel.

A lítium a földön található legkisebb fajsúlyú fém. Nagyobb mennyiségben Dél-Amerikában lelhet? fel. Chilében, Argentínában és Bolíviában található a világ ismert lítiumkészleteinek több mint nyolcvan százaléka. A megnövekedett igények miatt sokan arra számítanak, hogy ezek az országok olyan ütem? fejl?désen mehetnek keresztül, mint például Szaúd-Arábia az olajláz kitörése után.

Forrás: mno.hu