A visszaszámlálás elindult, az elektromos autók mindent visznek

Share Button

Gazdasági racionalitás, környezetvédelem és divatozás. Mikor, hogyan és miért veszik át az e-autók a hatalmat? Három elismert amerikai szakértő vitája a lítium árától a társadalmi beidegződésekig.

A Tesla legfontosabb kihívója az e-Porsche, 2019-ben érkezik

A világ vezető országai egymás után jelentik be, hogy 25 éven belül betiltják a benzin,- és dízelüzemű gépjárművek forgalmazását, és csak elektromos járművek értékesítését engedélyezik. Az autógyártók közül eddig a Ford, a General Motors és a Volvo közölte, hogy modelljeiket hamarosan elektromosra cserélik. Közeledik tehát az a pillanat, amikor az újonnan eladott elektromos autók száma meghaladhatja a belsőégésű motorral szeret gépjárművek számát. A Marketwatch-on olvasható összefoglaló szerint, a The Wall Street Journal nemrég három szakértőtől azt kérdezte, hogy szerintük mikor veszik át az elektromos autók a benzin,- és a dízelmeghajtásúak helyét.

Tony Seba író, a Stanford University tanára, véleményvezér. Az Amazon eladási listáján bestseller lett az energia és közlekedési ipar 2030-as végét vizionáló könyve. Szerinte 12 év múlva az autóknak csupán 40%-a lesz magántulajdonban, nagy részük pedig az olyan közösségi szállítást kínáló cégek flottájában kerül az utakra, mint Uber, Lyft vagy a Didi. Mivel az elektromos autók kevesebb alkatrészből állnak, olcsóbb a fenntartási költségük. A flottaüzemeltetők tehát gyorsan elektromosra cserélik majd az autóparkjukat, ezzel együtt pedig a töltőállomások száma is gyarapodásnak indul. Mivel a lakosság nagy része önvezető, közösségi – tehát flotta-gépjárművet fog használni – a magánszemélyeknek történő új autó értékesítések száma 80 százalékkal fog csökkenni így az e-mobilitás 2030-körül átveszi a vezetést.

Nawar Alsaadi, író, újságíró, egy energiaszektorra specializálódott magánbefektető cég vezetője másként látja a folyamatokat. Az elektromos autók jelenlegi generációja szerinte nem tud versenyezni a belsőégésű motorral hajtott gépjárművekkel, ugyanis kisebb a hatótávolságuk, lassú a töltési idejük, fejletlen a kiszolgáló infrastruktúra, ráadásul a hideg és a meleg időjárás is hatással van az akkumlátorok teljesítményére. Arra is felhívja a figyelmet, nem véletlen, hogy 1917-ben az Egyesült Államok autóparkjának 38 százaléka, ma pedig csak 1 százaléka elektromos meghajtású. Ez is azt bizonyítja, hogy a belsőégésű gépjárművek piaci alapon egyenlőre sokkal életképesebb alternatívát kínálnak. A piac törvényszerűségei miatt az elektromos meghajtás tehát csak akkor cserélhet helyet a belsőégésűvel, ha ugyan azt, vagy jobb szolgáltatást tud nyújtani olcsóbban. A 2030-as évtizedre ezért 5-10 százalékos e-autó piaci részesedést tart reálisnak. Alsaadi a teljes helycserét pedig bőven 2050 után várja, hiszen az autógyártók a belsőégésű motorok hatékonyságát is fejlesztik.

Kate Gordon, a Paulson Intézet vezető szakértője, a Columbia Egyetem munkatársa és a The Wall Street Journal energetikai szakértője. Szakterülete az éghajlatváltozás és fenntartható gazdasági növekedésekkel kapcsolatos kérdések. Szerinte az e-autók kereskedelme exponenciálisan növekedésnek indul, mert az olyan nagy piacok, mint Kína már felismerte az éghajlatváltozás ártalmait, ezért szabályozói környezettel ösztönzi az e-autók fejlesztését, így gyorsítva az átmenetet. Ugyanakkor 2030-ban az amerikaiak többsége továbbra is olyan autóval fog járni, amilyent megengedhet magának. A 2008-as válság után 33 százalékkal nőtt a 11-20 éves gépjárműpark aránya. Az emberek, különösen a kevésbé tehetős országrészekben egyszerűen megvárják, míg lepattan a szomszéd autója és megveszik azt. A gépjárműpark így csak lassan cserélődik korszerűbbre, azonban a szabályozói változások miatt 2030-ban a forgalomba helyezett autók többsége szerinte e-autó lesz.

A Tesla Modell S akkumlátora

Az elektromos autók elterjedésének sarkalatos pontja az akkumlátorok ára. Az e-autók elterjedésének gyorsaságát megkérdőjelező Alsaadi szerint nem szabad elhinni, hogy az akkumlátorok ára a végtelenségig csökkenni fog. Az alapanyag beszerzéssel még a legnagyobb gyártóknak is problémái vannak, ráadásul a belsőégésű motorok hatékonyságát folyamatosan fejlesztik, ez pedig csökkenteni fogja az e-mobilitás sokszor mesterséges szabályozókkal megteremtett árelőnyét.

Az e-mobilitás evangélistája, Seba szerint gyorsabban csökkennek az akkumlátor árak, mint a legtöbb szakértő gondolja. 2010 óta a lítium költségek több mint 10 százalékkal nőttek, a lítium-ion akkumlátorok költségei mégis 20 százalékkal csökkentek. A beruházások, a K+F, és a méretgazdaságosság drasztikusan csökkenti a költségeket. A nagy átalakulás elsőként a szállítmányozást fogja érinteni. Egy elektromos teherautónak az energia és fenntartási költsége jóval alacsonyabb a belsőégésűeknél. A legfontosabb hajtóerő viszont a társadalmi elfogadottság. Egy elektromos autónak a sokkal nagyobb a reputációja, s egy tulajdonos nem mindig a gazdasági érvek alapján dönt a vásárláskor.

Forrás: NRGreport