Kína már korábban bejelentette, kvótarendszert vezet be annak érdekében, hogy előmozdítsa az elektromos autók terjedését. Az ország lépése a német autógyártók közül a Volkswagennek fog fájni a legjobban.
A FAZ most a tervezett kvótarendszerrel kapcsolatban arról írt, hogy a német autógyártók közül a Volkswagennek fájhat majd a legjobban kínai kormány lépése, hiszen közel 4 millió autót értékesített az országban tavaly és ennek csak elenyésző része volt részben vagy teljesen elektromos. Nem véletlen, hogy a gyártó bírálta a tervezett kvótarendszert és egyúttal jelezte, annak bevezetésére és az értékesítési részarányok mértékének növelésére túl gyorsan kerül sor.
A Volkswagen helyzetét ráadásul az is ronthatja, hogy hiába gyártanak és értékesítenek elektromos autókat helyi partnerükkel, a First Automotive Works-szel (FAW) együttműködve, mivel kisebbségi tulajdonosok a közös vegyesvállalatukban, a jogszabálytervezet nem teszi majd lehetővé, hogy elszámolják ezeket az autókat a kvótarendszerben.
A német luxusautó-gyártók, a Mercedes és a BMW sokkal jobb helyzetben van a lap szerint, ugyanis lényegesen kevesebb alternatív meghajtású autót kellene értékesíteniük a jövőben annak érdekében, hogy teljesíteni tudják a kvótarendszer követelményeit.
Ez egyébként elemi érdeke az autógyártóknak, hiszen abban az esetben, hogyha elmaradnak az előírásoktól, komoly pénzbüntetésekre és a belsőégésű motorral szerelt járműveik típusengedélyének bevonására is számíthatnak.
Szinte mindenki megmozdult
Az autógyártó szövetségek már korábban összefogtak és fellebbezést nyújtottak be a kínai kormány részére. A benyújtott kérvény tartalmazza, hogy a kitűzött dátumig nem megvalósítható a kínai kormány terve és ha nem változtatják meg, az súlyos gondokat okozhat az autógyártóknak. Szerintük az a minimum, hogy eltolják a határidőt, de további enyhítéseket is szeretnének.
A június 18-án keletkezett levelet több nagy autógyártó szövetség is aláírta, a három nagy amerikai autógyártót tömörítő American Automotive Policy Council (AAPC), az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), a Japán Autógyártók Szövetsége (JAMA) és a Koreai Autógyártók Szövetsége (KAMA). Az autógyártók együtt kívánnak fellépni és a levélben hat módosítási javaslatot tettek a kínai kormány által kitűzött célok elérését figyelembe véve. Azt is szeretnék, hogy Kína csökkentse a kitűzött büntetéseket, amit akkor kapnának, ha nem érik el kvótát.
Az autógyártók egyenlőséget is szeretnének a helyi és a külföldi elektromos autó és akkumulátor gyártók között az állami támogatásokat illetően, amit egyelőre nem élveznek. Szerintük ez a kínai kormány által kitűzött kvótacélok elérését is megnehezíti.