Árammal hajtott repülőgép készül átszelni a La Manche csatornát

Share Button

A La Manche csatorna több mint 100 évvel ezel?tti átrepülésével új korszakot nyitott a repülésben Louis Bleriot, a héten egy újabb nagy lépést tesz az Airbus a légiközlekedésben, amikor a vállalat áram hajtotta gépe átkel a La Manche fölött.

An Airbus E-Fan.1, an electrical aircraft participates in flying display during the opening of the 51st Paris Air Show at Le Bourget airport near Pari

The Airbus E-Fan electric aircraft Photo: PASCAL ROSSIGNOL

Didier Esteyne pilóta péntek reggel száll fel az angliai Lydd repül?terér?l az Airbus E-Fan kétüléses repül?gépével, hogy megtegye 38 perces útját Franciaországba.

Ez lesz az eddigi leghosszabb út, amelyet elektromos repül?gép megtesz.

Ilyen repül?gépek eddig csak rövid tesztutakat tettek meg f?leg légi bemutatókon, de az E-Fan lesz az els? gép, amely tenger fölött kel át egyik országból a másikba – olvasható a The Daily Telegraph brit napilap honlapján.

Az Airbusnál már terveznek egy 90 üléses regionális utakra alkalmas repül?gépet, amely elektromos árammal vagy hibrid meghajtással képes lesz repülne 2050-re.

Az E-Fan repül?gép annyira könny?, hogy óránkénti 10 fontba kerül m?ködtetése szemben egy hasonló méret? kerozin hajtotta repül?gép 35 fontjával.

Teljes egészében karbonszálból épült, és akkumulátorainak cseréje nélkül képes 160 kilométert megtenni. A repül?gép két méter magas, szárnyainak fesztávolsága 11 méter, a gép hossza majdnem hat méter.

Kett? 32 kilowattos elektromos motor m?ködteti. Külön akkumulátor m?ködteti a h?t?-és a szell?z?rendszert. Kilencven perc szükséges az akkumulátorok teljes feltöltéséhez.

„A repül?gép a méretében hagyományos repül?khöz hasonlóan repül, nagyon megbízható és egyik legnagyobb el?nye a zéró kibocsátás, teljesen hang nélkül repül és költséghatékony a m?ködtetése” – mondta Jean Botti, az Airbus csoport f?konstrukt?re.

Az E-Fan 2014 márciusában tette meg els? útját, azóta mintegy százszor repült.

Az Airbus szerint az elektromos áram hajtotta, alacsony kibocsátású repülés létfontosságú az Európai Unió Flightpath 2050 programjának megvalósításához, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás 75 százalékkal, a kéjgáz- kibocsátás 90 százalékkal, a zaj 65 százalékkal való csökkentése a 2000-es év szintjéhez képest.

Az E-Fant 2017-ben tervezik bevezetni a piacra, egy nagyobb, négyüléses E-Fant két év múlva.

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11716439/Electric-aircraft-prepares-to-make-landmark-English-Channel-flight.html

kut kpt

Forrás: MTI 2015. július 5., vasárnap 17:21