Aszódi Attila: a finn modell alapján véglegesítik a paksi erőmű üzemanyag-ellátási szerződését

Share Button

A paksi atomer?m? két új blokkjának üzemanyag-szállítási szerz?dését a finn modell alapján véglegesítik, a megállapodás hamarosan megszülethet az er?m? kapacitásának fenntartásáért felel?s kormánybiztos szerint.

Aszódi Attila kormánybiztos az Energiainfo.hu szakportál szerdai budapesti sajtóbeszélgetésén elmondta: nincs arra kötelezettség, hogy ne a Roszatomtól, hanem másik szállítótól kelljen az üzemanyagot beszerezni. Ugyanakkor európai uniós elvárás, hogy (a finn modellnek megfelel?en) egy adott id? elteltével legyen lehet?ség meghívni másik szállítót is, ha van az adott reaktorhoz alkalmazható üzemanyaga. Ennek a pontos szerz?déses feltételeir?l folyik most az egyeztetés – közölte.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezet? miniszter kedden számolt be az MTI-nek arról, hogy sikerült az Euratom Ellátási Ügynökség (ESA) illetékeseivel minden kérdést tisztázni és parafálni a megállapodást.

A sajtóbeszélgetésen a kormánybiztos emlékeztetett: az Euratom-egyezmény értelmében az üzemanyag-ellátási megállapodásnak nem két, hanem három aláírója van, a vásárló és az eladó mellett az Euratomnak is alá kell írnia.

Az elmúlt id?szakban sok egyeztetést folytatott Magyarország az Euratommal annak érdekében, hogy számukra is elfogadható legyen Paks II. üzemanyag-ellátási szerz?dése – közölte.

Aszódi Attila hangsúlyozta, az Euratom-egyezmény azt rögzíti, hogy a vev? és az eladó által aláírt szerz?dést az aláírás után 10 napon belül kell benyújtani jóváhagyásra, amit Magyarország megtett. Az egyezmény lehet?vé teszi az ESA számára, hogy kifogásokat fogalmazzon meg és módosításokat kérjen.

A keddi tárgyalási forduló azt mutatja, hogy már nincsenek érdemi nyitott kérdések – fogalmazott a kormánybiztos, hozzátéve, hogy a háromoldalú aláírással ellátott megállapodás hamarosan megszülethet.

Aszódi Attila kitért arra is, hogy a finnországi atomer?m? üzemanyag-ellátási szerz?désénél szintén kért módosításokat az ESA.

A finn példáról szólva a kormánybiztos kiemelte: fontos kérdés volt, hogy minél el?bb lehessen alternatív szállító üzemanyagát tesztelni, valamint tíz év után ténylegesen beléphessenek a versenybe alternatív szállítók.

guz gká gte

Forrás: MTI 2015. március 25., szerda 18:45