Az elektromos autók forradalmasítanák az energiatárolást, és pénzt is termelnének

Share Button
Az autók akkuja tárolná az energiát, és szükség esetén visszatöltené az elektromos hálózatba. Mindenki jól járna ezzel.

Hamarosan valósággá válhat Hanula Barnának, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kara dékánjának egyik ötlete, melyről két éve beszélt lapunknak. A szakember egy olyan ökoszisztémát vázolt fel, amelyben az elektromos járművek segítségével lehetne gazdaságosabbá tenni az áramtermelést. Mivel az erőművek teljesítményének szabályozása nehézkes, a megtermelt áram pedig csak bonyolult módszerekkel tárolható, emiatt sok energia elvész. Ha azonban nagy tömegben terjednek el az elektromos autók, akkor túltermelés esetén a fölösleget el lehetne tárolni az autók akkumulátoraiban, és amikor a rendszernek szükség van plusz energiára, onnan vissza lehetne táplálni.

És ha mindezt megfejeljük a járművek autonómiájával, akkor a folyamat akár automatizálható is.

Erre is van egy ígéretes startup

Az ötlet jól hangzik, csak hát megfelelő töltő-visszatöltő hálózat is kellene hozzá. Az elektromos autók töltőhálózatának kiépítése még várat magára. Az USA-ban, ahol kísérleti jelleggel már önvezető autókkal is lehet találkozni forgalomban, mindössze 20 ezer töltőállomás van. A McKinsey kiszámolta, hogy egy ilyen hálózat kiépítésére a világ legnagyobb gazdaságai (Európa, India, Kína és az Egyesült Államok) mintegy 55 milliárd dollárt fognak elkölteni erre 2031-ig. Akkor már mintegy 140 milliós elektromos autó fut majd az utakon.

WiTricity nevű startup egy olyan vezeték nélküli töltési eljárást talált ki, amely teljes mértékben automatizálja – egyelőre csak – az autók töltését. A megoldás a mágneses rezonancia jelenségén alapul. Nagy réztekercseket tennének az utak vagy parkolók padlójának felületébe. Amikor egy ilyen fölé áll az autó, a tekercsbe áramot vezetnek, ami az autó aljába szerelt második tekerccsel kölcsönhatásba lépve tölti fel az akkumulátort.

A töltési módszert a MIT-en (Massachusetts Institute of Technology) dolgozta ki egy fizikusprofesszor, Marin Soljačić és csapata, és a WiTricityt is ők alapították. Ma már azonban csak a kutatási hátteret adják a céghez. A startup egyébként eddig 36 millió dollár befektetést kapott négy körben. Jellemző, hogy a befektetők között ott van a pekingi székhelyű Haiyin Capital, amely kifejezetten amerikai technológiai startupokra specializálódott, de az Intel befektetési társasága és a Foxconn is látott fantáziát benne.

A startup azt állítja, hogy a töltője biztonságos, azonnal leáll, ha a két tekercs közé valami bejut. Ráadásul alig igényel karbantartást. További előnye a töltés skálázhatósága 3,6 és 11 kW között, így a kisebb kapacitású akkuk éppúgy tölthetők vele, mint a nagyobbak. A töltés pedig mindössze abból áll, hogy az autó a töltőfelület fölé gördül. A technológiára egyébként az autógyártók is vevők, a startup tesztpartnere többek között a Nissan, a General Motors és a Hyundai, a Hondával építettek ki egy prototípus rendszert, a BMW pedig egyik elektromos modelljét bizonyos piacokra már a WiTricity rendszerével szállítja.

Ettől még közel sem biztos, hogy ez a töltési módszer lesz a befutó. A WiTricity helyzetét az teszi bizonytalanná, hogy az autógyártók egyelőre nem állapodtak meg a vezeték nélküli töltés szabványában. Egy biztos, WiTricity megoldása egyszerű, és beépítés nélkül is telepíthető például egy magángarázsba.

Az autókat mobil energiatárolóvá alakítanák

A startup menedzsmentje egyébként nagyon bizakodó. Arra számítanak, hogy két éven belül több olyan parkoló is épül majd, amelyben telepítik a WiTricity töltőrendszereit. De vannak távlati terveik is.

Az egyik a menet közbeni töltés. A cég szerint ugyanis megoldható, hogy kisebb kiemelt és nagyobb forgalmú útszakaszokon, ahol sok autó ingázik oda-vissza (például repülőtér–városközpont), akár a teljes útvonalat lefedjék töltési lehetőséggel, hogy az autók menet közben is töltődhessenek.

De az igazi nagy dobás – és ez a WiTricity igazi távlati célja –, hogy az elektromos autók egyfajta mobil energiatárolóként üzemeljenek. Azaz pontosan azt valósítanák meg, amiről Hanula Barna is beszélt lapunknak. Amikor túltermelés van, az autók akkumulátora tárolná az energiát, amikor pedig felhasználási csúcs van, visszatáplálnák a rendszerbe. Ezzel az autók tulajdonosai-üzemeltetői is jól járnának, mivel a tárolásért cserébe például ingyen juthatnának bizonyos mennyiségű elektromos áramhoz.

Az autók egyébként elvileg képessé tehetők a visszatáplálásra a hagyományos plug-in töltőkön keresztül is, de a folyamatot egyszerűbbé és gyorsabbá tennék a WiTricity rendszerei.

A WiTricity vezérigazgatója, Alex Gruzen bizakodó. Mint a MIT Technology Review-nakelmondta, már a japán közműszolgáltatók is érdeklődnek a megoldásuk iránt.

Forrás: bitport.hu