Jelentősen nőtt tavaly az elektromos autók száma a világban a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb tanulmánya szerint, az igazán nagy felfutásra azonban csak a következő években kerülhet sor. Az egyes országok ambiciózus célkitűzései, az autógyártók vállalásai, valamint a belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítésének betiltása komoly katalizátorként hathatnak hamarosan.
Most jön még csak az igazi felfutás
Annak ellenére, hogy a plug-in-hibrid és az elektromos autók száma megsokszorozódott néhány év leforgása alatt, a globális járműállománynak csupán elenyésző, durván 0,3 százalékos részét adták tavaly.
Ez a helyzet viszont gyorsan változhat, az elmúlt években ugyanis azok az országok, ahol fontosnak tartják az elektromos autózás elterjesztését, egymást túllicitálva jelentették be a következő évekre vonatkozó ambiciózus célkitűzéseiket. Kínában például az évtized végére 5 millió plug-in-hibridet és elektromos járművet – ebből 4,6 millió lenne személyautó – szeretnének a közutakon látni, míg az Egyesült Államok nyolc államában a 3,3 milliós határ átlépésére kerülhet sor 2025 végéig. Japánban a kitűzött cél az, hogy a teljes értékesítés 20-30 százalékát az elektromos autók adják 2030-ra, míg az EU-ban 2025-re a 15 százalékos, 2030-ra pedig a 30 százalékos részarányt akarják elérni.
Számos ország jelezte: betiltják a belsőégésű motorral szerelt autók értékesítését
Az érdemi célkitűzéseken túl az is segítheti az elektromos autózás gyors elterjedését, hogy számos ország jelezte a közelmúltban: betiltják a belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítését. Erre a drasztikus lépésre ugyanakkor senki sem vállalkozna azonnal, elsőként Norvégia léphet majd, ahol jelen állás szerint 2025-ben már tilos lesz a kizárólag benzines, vagy dízelmotorral szerelt autók értékesítése. Írország, Hollandia, Németország és Szlovénia pedig 2030-tól tiltja be a belsőégésű motorral szerelt járművek eladását. Érdemes néhány szót ejteni Kínáról is, amely egyelőre nem dedikálta, hogy pontosan mikortól nem engedélyeznék a benzines és dízel autók értékesítést, azt viszont jelezte, erre a jövőben sor fog kerülni, várhatóan 2040 környékén.
Az autógyártók valóságos elektromosautó-offenzívára készülnek
Természetesen az egyes országok vállalásai önmagukban semmit sem érnek, a célok teljesüléséhez szükség van arra is, hogy az autógyártók kellő erőfeszítéseket tegyenek az elektromos autózás területén. Ezért is fontos, hogy a világ vezető autógyártói egyre komolyabb szerepet szánnak az alternatív meghajtású járműveknek a teljes flottájukon belül. Nyilván ez nem véletlen, hiszen a szabályozók rákényszerítik őket arra, hogy euró és dollár milliárdokat öljenek kutatás és fejlesztésbe, a termelőkapacitások növelésébe, új modellek gyártásába.
2020-ban számos gyártó új elektromos modellje jelenik már meg a piacon, míg 2022 és 2025 között az elektromos autók adják több nagy gyártó teljes értékesítésének 15-25%-át az ígéretek szerint.