Az elektromos hajtásra összpontosít a BME Formula csapata

Share Button

Fejlesztenek, építenek, gyártó cégeket „kímélnek meg” értékes labormunka elvégzését?l – s eközben a szépen haladnak felfelé a világranglistán. A Budapesti M?szaki Egyetem elektromos hajtású autóval versenyz? csapata, a BME Formula Racing Team tudás tekintetében nem, legfeljebb költségvetésében marad el a nyugat-európai csapatoktól. A versenyzés hátterér?l az NRGreport Sipos Gábor team menedzsert kérdezte.

Jellemezhetjük a BME FRT-t, mint egy egyetemi hallgatók alkotta és általuk menedzselt Forma-1-es csapatot?

Valóban hasonló, csak kisebb a lépték. A Forma-1 sem kizárólag az autókról szól, komoly gépezet m?ködteti/ áll mögötte. Itt mindenki kezd?, emiatt valamivel nehezebb. Állandó a rotáció, ám a Forma-1-gyel ellentétben nem egymást között cseréljük a szakembereket, folyamatosan érkeznek az új hallgatók, akiknek még nem nagyon van gyakorlati tapasztalata, pláne versenyautó építés terén. A tapasztalt, rutinos hallgatók pedig távoznak, többnyire a minket támogató cégek egyikéhez. De volt példa arra is, hogy nagynev? versenycsapathoz: például a Forma-1 –es Red Bull Racingnél is dolgozik egy ex-FRT-s mérnök.

Kizárólag elektromos hajtású autóval foglalkozik a csapat?

2013-tól kizárólag az elektromos meghajtásra fókuszál a csapat, de a Formula Student világában ugyanúgy él a benzines vonal. Minden versenyen van benzines és elektromos mez?ny is. Lényegesen nagyobb potenciált látunk az elektromos hajtásban: 2015-t?l összkerekes autókkal versenyzünk, amiben még több lehet?ség van. A csapat célja, hogy versenyt nyerjen, s ehhez az elektromos és összkerekes hajtás visz a legközelebb. 2015-ig csak hátsókerék-meghajtású autóink voltak, ekkortól azonban, csatlakozva az élmez?nyhöz, a mi autóinkon is mind a négy kerék hajt.

Egy-egy ilyen fejlesztés tisztán az egyetemi hallgatók tudásának eredménye, vagy merítetek nemzetközi példákból, megoldásokból?

Követjük, mely csapatok érnek el jó eredményeket – az ? megoldásaikra, koncepcióikra érdemes odafigyelni. Tisztán látszott például, hogy az els?, problémamentesen m?köd? összkerekes autók kiemelked? eredményeket érnek el, ezt figyelembe vettük a 2014-es koncepcióválasztáskor. A megvalósítás lehet saját fejlesztés, de például a motort, a motorvezérl? csomagot vásároljuk, s eköré építjük saját alkatrészekb?l a gépészetet, az elektronikát, amik viszont saját fejlesztések.

1

Sipos Gábor és a versenyautók.

Létezik bármilyen követelmény az autók fejlesztését, egyediségét illet?en?

Egyediségre vonatkozó kritérium nincs. Egy részletes szabályzat szabja meg, hogy a járm?veknek milyennek kell lenniük. Els?sorban biztonságkritikus szempontokat és járm?specifikus kikötéseket tesznek, ezen belül van a mi mozgásterünk. A FS mez?ny sokkal változatosabb, sokkal nagyobb a szórás, mint a F1-es, nincs annyira megkötve a kezünk.

A szponzoroktól kapott alkatrészek, a vásárolt elemek mennyire szabják meg a fejlesztés irányát?

Mivel azt adják, amit kérünk, nem szabják meg. Mi tudjuk, mi kell ahhoz, hogy jól szerepeljünk a versenysorozatban, ehhez az év elején kitaláljuk a koncepciót. Az, hogy a szükséges elemeket be tudjuk-e szerezni szponzoroktól, vagy meg kell vásárolnunk, másodlagos kérdés. A döntést az határozza meg, hogy mi mit gondolunk a legjobbnak, hogy tudjuk a legjobb eredményt elérni.

Hányadik a csapat a nemzetközi összevetésben?

Jelenleg a világranglista 50. helyén állunk – a 2014-es német versenyen elért eredményünk az utolsó, amelyet alapul vesz a rangsor – ám ez változni fog. Nagyot lépünk el?re, amint az idei versenyek eredményeivel frissítik a rangsort, ebben biztos vagyok.

Hogy fest egy versenyszezon? Hogy szerepeltek ebben az idényben?

A szezonok hasonlóan épülnek fel: ?sszel lefektetjük a koncepciót, januárban véglegesítjük a terveket, majd májusig gyártásban vannak az alkatrészek, ezután következik a „roll-out”, látogatók el?tt kigurul az autó, majd jönnek a versenyek a nyár folyamán. Az összkerekes autót 2014 elején kezdtük el fejleszteni, 2015-re készült el. Azonban akkor még nem volt olyan stádiumban a projekt, hogy jól tudjunk szerepelni. Erre a szezonra tökéletesítettük, s rengeteget teszteltük – ez nagyon fontos a jó eredményekhez. Igy indultunk neki eddigi leghosszabb és legsikeresebb szezonunknak. Négy versenyt vállaltunk, Németországban kezdtünk az egyetlen nem hivatalos FRT versenyen. A meghívásos versenyen, amelyen hét csapat vett rész, egyedüli magyarként indultunk és meg is nyertük. A következ? három FS versenyen már népesebb volt a mez?ny. Az angliai állomáson 107 csapat közül nyolcadikként végeztünk. A következ? két versenyt Magyarország rendezte, az els? a kelet-európai nevez?kre volt kihegyezve, ez volt a Formula Student East. Itt harmadikak lettünk, a gyorsulási versenyszámot megnyertük. A második hazai verseny, a Göny?ben augusztus végén szervezett Formula Student Hungary volt, ahol komoly m?szaki problémákkal kellett megküzdenünk, ám végül sikeresen elindultunk a versenyen. Összesített hetedik helyet sikerült elhoznunk a nagyjából negyven csapatot számláló mez?nyb?l.

Hány emberre van szükség a versenyzéshez? Mekkora költségvetéssel dolgozik a csapat?

Ötven f?s a csapat: f?állásnyi és mellékállásnyi id?t fordítanak a csapatra, kinek mennyi ideje marad az egyetem mellett. A költségvetéssel kapcsolatban mindig óvatosan fogalmazunk, nehéz pontos összeget mondani. Egy autó ára nagyjából egy középkategóriás sportkocsi árával vetekszik. Ebben persze nincsen benne sok, a támogatóinknak köszönhet?en megspórolt költség, illetve a csapattagok mérnöki és egyéb óradíjának az értéke.

Fejlesztéseiket követik a szponzorcégek, melyek közül sokan kés?bb alkalmazzák a hallgatókat. Mennyire folyik az iparági trendekkel párhuzamosan a tervezés? Születnek olyan megoldások, amelyeket, a cégek is átveszik?

Nehéz megítélni. Elektromos hajtással foglalkozunk, ami önmagában el?remutató és érdekes  – ehhez kapcsolódóan sok területet felölel? tevékenységet végzünk. A nálunk dolgozó mérnökök rengeteg tudást halmoznak fel, amelyek hasznosak a velünk szoros kapcsolatban lév? (gyártó)cégeknek. Tudunk olyan adatokkal szolgálni, amelyek miatt nem kell külön labort felhúzniuk például technológiai adatszerzés céljából, s el?re tudnak lépni. Ilyen együttm?ködésre akadt már több példa is.

Hol helyezné el a magyar csapatot egy nyugat-európai mérnöki gárdával összevetve?

Sok múlik azon, hogy milyen módszertannal állunk egy új autó tervezéséhez. Ebben kiemelt szerepet kap a benchmarking. Megnézzük, hogy azon kérdésekre, amelyekre választ keresünk, más a világban mit talált. S ha kell, jobbat találunk ki, vagy ötvözzük ?ket.A top csapatokhoz képest jóval kevesebb anyagi és egyéb lehet?ségünk van, amit tudatos tervezéssel, építkezéssel s minél egységesebb csapattal igyekszünk pótolni. Mérnökállományt tekintve semmivel sem állunk hátrébb – bizonyítja ezt az FS UK nyolcadik helyezésünk, ahol nagyon komoly csapatokat sikerült megel?znünk. Jöv?re szeretnénk tovább javítani az eredményeken.

Nagyobb az érdekl?dés a csapat iránt: számoltok több szponzorral?

Az idei év eredményeit figyelembe véve igen jó a tárgyalási alapunk, egyértelm? esélyt látok arra, hogy ezen a téren is lesz fejl?dés. Akár a meglév? támogatókkal tudjuk szorosabbra f?zni kapcsolatunkat, vagy új támogatókat tudunk magunk mellé állítani. A szezon közben sikerült két nagyobb céggel megállapodnunk úgy, hogy ezek az eredmények még nem is voltak az asztalon.

Forrás: nrgreport.com / Végh Zsófia