Az olajcégek is megijedtek az elektromos autóktól

Share Button

Elkezdték a nagy olajcégek is hozzáigazítani üzleti modelljüket a megváltozott piaci körülményekhez, ezen belül is az elektromos autók várhatóan növekvő térnyeréséhez – jegyzi meg a Fitch rövid elemzésében.

Előre menekülnek az olajcégek

Az olajcégek eddig meghozott intézkedései és az ehhez kapcsolódó beruházások ugyan eltörpülnek még a vállalatok méretei mellett, ugyanakkor már ez is segíthet abban, hogy az iparág szereplői alkalmazkodjanak, hiszen az elektromos autók széleskörű elterjedése nem megy gyorsan.

A Fitch az olajcégek között külön megemlíti a Molt, mely legutóbb új hosszútávú stratégiát mutatott be. A Mol a hagyományos üzemanyagoktól való függőség csökkentése érdekében a petrolkémia felé fordul, kiskereskedelmi hálózatát pedig egy szélesebb fogyasztási javakat és szolgáltatásokat lefedő üzletté alakítja át.

A többi olajcég jellemzően az áramtermelésben, a megújuló energiában látja a diverzifikációs lehetőségeket, a Shell például külön részleget hozott létre a szélenergia projekteknek. A Total egy új, gázból, megújulókból és áramból álló üzletág létrehozását jelentette be, valamint megvásárolta a francia akkumulátorgyártót, a Saftot. A többiek közül a Neste Oil a bioüzemanyag szegmensét erősíti, a BP pedig szélenergia portfóliójának növelésén gondolkodik.

A Fitch szerint éves átlagos 32,5 százalékos növekedés mellett is mintegy 20 évbe telik, amíg az elektromos autók a globális járműállomány negyedét adják. A közlekedési szektor alacsonyabb üzemanyag kereslete azonban a vártnál hamarabb lejtőre küldheti az olajpiacot.

A Fitch kiemeli, hogy az olajcégeknek fontos időben reagálni, azonban a diverzifikáció is hordoz kockázatokat. Példaként a hitelminősítő megemlíti, hogy jelenleg számos nagy petrolkémiai projekt van megvalósítás alatt, melyek megtérülése az olcsó amerikai földgázon alapul, így egyes olajcégek olyan piaci szegmensekbe invesztálhatnak jelentős tőkét, mely már most is „zsúfolt”. Akik pedig a hagyományos kiskereskedelmi láncok fejlesztésében látják a jövőt, annak kockázatát futhatják, hogy az elektromos autózás elterjedésével a töltőállomások látogatottsága is visszaeshet (az elektromos autókat jellemzően otthon töltik). A megújulók kilátásai pedig továbbra is nagyban függenek az állami támogatásoktól.

Forrás: portfolio.hu