Az úthullámokból merít energiát az Audi új lengéscsillapító-rendszere

Share Button

A jöv? mobilitásában mind nagyobb szerepet játszik az energia-visszatáplálás, például immár az autók futóm?vében is. Az Audi tervez?i olyan prototípuson dolgoznak, amelyben elektromechanikus forgó lengéscsillapítók váltják fel az eddigi hidraulikus konstrukciókat, még magasabb színvonalú lengéskényelmet biztosítva.

Electromechanical rotary damper

Electromechanical rotary damper

Az eROT m?ködési elve viszonylag egyszer?: „Minden egyes egyenetlenség és hullám az útfelületben, illetve minden kanyar mozgási energiát generál az autó szerkezetében, amit jelenleg az éppen alkalmazott lengéscsillapítók vesznek fel, majd h? formájában veszend?be megy” – magyarázta Dr. Ing. Stefan Knirsch, az AUDI AG igazgatótanácsának a m?szaki fejlesztés területéért felel?s tagja. „A 48 volt feszültség? fedélzeti elektromos hálózatban m?köd?, új elektromechanikus csillapítórendszer segítségével ezt az energiát kívánjuk hasznosítani, miközben a futóm?szabályozás egészen új lehet?ségeivel szolgálunk ügyfeleinknek.”

Az eROT rendszer érzékenyen reagál és csupán csekély tehetetlenség jellemzi. Aktív szabályozású csillapításként ideálisan alkalmazkodhat az út egyenetlenségeihez és a sof?r vezetési stílusához. Alkalmazási lehet?ségeit a megfelel? szoftverrel messzemen?kig szabadon programozható csillapítási jellegmez?k b?vítik jelent?sen, ahol immár megsz?nik a hagyományos hidraulikus megoldásokat behatároló, kölcsönös függés az összenyomási és széthúzás fázisoktól. Az eROT alkalmazásával az Audi fejleszt?i a széthúzás, vagyis a kirugózás kell?en feszes hangolásának kárára kötött kompromisszumok nélkül alakíthatnak ki lágy és kényelmes csillapítási karakterisztikát az összenyomás, azaz a berugózás fázisában. Az új csillapítási rendszer további el?nye geometriai jellemz?iben rejlik. A hagyományos, álló elrendezés? teleszkópos lengéscsillapítókat vízszintesen beépített elektromos egységek váltják fel a hátsó felfüggesztésekben, amib?l a csomagtér alakja és mérete profitálhat.

Az eROT rendszere szabadon programozható lengéscsillapító-jellegmez?k mellett egy másik funkciót is kínál, amellyel a be- és kirugózás alatt közvetített mozgási energia egy részét felhasználva elektromos áramot állíthat el?. Ennek érdekében a kerékagy mozgásait leng?kar közvetíti egy áthajtóm?vön keresztül az elektromos gép felé, amely generátorüzemben elektromos árammá alakíthatja azt. Az energia-visszatáplálás (rekuperáció) teljesítménye német utakon végzett tesztek során átlagosan 100-150 wattra adódott, a frissen aszfaltozott autópályán mért 3 wattos mennyiségt?l egészen a gyenge min?ség? mellékutak 613 wattos értéke között változva. Az ügyfélüzem során ez kilométerenként akár három grammal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást is eredményezhet.

Az új eROT technika alapjául 48 volt feszültség? fedélzeti elektromos hálózat szolgál, amely kell?en nagy teljesítményt tesz lehet?vé. Els? fejlesztési fázisában e rendszer lítium-ion akkumulátora 0,5 kilowattóra energiatároló képességgel rendelkezik, csúcsteljesítménye pedig 13 kilowatt. A 48 voltos részhálózat egyenáramú feszültségátalakítón keresztül csatlakozik a 12 volt feszültség? fedélzeti elektromos f?hálózathoz, amelyben magas hatásfokú, megemelt teljesítmény? generátor dolgozik.

Az eROT technika els? teszteredményei sokat ígér?ek és a jöv?ben akár sorozatgyártású alkalmazása is elképzelhet? az Audi modellekben. Ennek egyik f? feltétele a 48 volt feszültség? fedélzeti hálózat, amely az Audi modellek elektromossá alakításának egyik meghatározó eleme. A technológia 2017-re tervezett második fejlesztési lépcs?je során egy új Audi modellben immár f?rendszerré lép el? a 48 voltos elektromos hálózat, nagyteljesítmény? mild hibrid hajtást táplálva. A megoldás üzemanyag-megtakarítási potenciálja akár a 0,7 litert is elérheti 100 kilométerenként.

Forrás: autoblog.hu