Az elektromos hajtás térnyerése nagyon komoly fenyegetést jelent az autógyártók számára, a jövőben ugyanis bárki képes lehet arra, hogy pusztán a beszállítókra támaszkodva elektromos autókat állítson el? és azokat elkezdje új szereplőként a piacon árulni. A német posta pontosan erre készül.
Bárki jelenthet fenyegetést az autógyártók számára
A legtöbb autógyártó mindent elkövetett az elmúlt években annak érdekében, hogy annyira lassítsa az elektromos hajtás térnyerését, amennyire csak lehetséges. Az igyekezetük nem volt véletlen, az új technológia hatására ugyanis darabjaira hullhat a járműgyártás több mint 100 éves üzleti modellje és elveszíthetik versenyel?nyüket, amelyet a belsőégésű motorok fejlesztése és gyártása biztosított a számukra. A nagy szereplők ugyanis három fontos területet tartottak meg a kezükben, illetve ezekre a területekre koncentrálva kötöttek le hatalmas mennyiségű tőkét
- Dizájn
- Értékesítési és marketing
- És a már említet belsőégésű motorok fejlesztése, gyártása
Utóbbi volt az, amely nem csak a több évtizedes versenyelőnyt biztosította számukra a riválisokkal szemben, hanem távol tartotta az új belépőket is. Az elektromos hajtáslánc megjelenésével viszont mindez megváltozik, hiszen egy olyan megoldásról beszélünk, amelyet már nem csak az autógyártók, hanem azok beszállítói is fejlesztenek, értékesítenek. Ez viszont azt is jelenti, hogy bárki számára elérhetővé válik a jövőben minden olyan alkatrész, amely egy elektromos jármű előállításához szükséges.
Már a német posta is jobb elektromos járművet gyárthat, mint a régi szereplők
A fentiek alapján egyáltalán nem tűnik túlzásnak az a kijelentés, hogy orbitálisan nagy pofon az autógyártóknak, hogy a Deutsche Post a korábbi híradásokkal ellentétben már nem csak abban gondolkodik, hogy saját maga számára állít elő elektromos járműveket, hanem azok kereskedelmi célú értékesítéséről az év végéig dönteni fog.
Vagyis egy alapvetően a logisztika területén működő szereplő dönthet most úgy, hogy nemcsak járműgyártásba kezd, hanem értékesíteni is fogja azokat a piacon. Ennek a közvetlen vesztese a Volkswagen lesz, hiszen a Deutsche Post a német konszern kisteherautóit cseréli majd le fokozatosan a saját elektromos járműveire, a tervek szerint a teljes flottájuk elektromos meghajtású lesz 2020-ra.
Jürgen Gerdes, a Deutsche Post vezérigazgatója egyébként két mondattal tökéletesen összefoglalta mindazt, amiért ez a helyzet egyáltalán kialakulhatott.
Mindennek van egy nagyon erős üzenete is, amely miatt ezek a fejlemények nem csak a Volkswagennek, hanem az egész szektornak nagyon fájhatnak,
Mindezt úgy, hogy közben nincs szüksége arra, hogy hatalmas összegeket fektessen a kutatásba, fejlesztésbe és a gyártásba.
Hogy lett képes minderre a Deutsche Post?
A Deutsche Post 2014 decemberében jelentette be, hogy megvásárolja az elektromos járművek gyártására létrehozott aacheni startupot, a StreetScootert, annak érdekében, hogy a jövőben saját maga építhesse meg elektromos autóit. A felvásárlást pedig most újabb beruházás követi, amely lehetővé teszi az évi 10 ezres darabszámú elektromos kisteherautó legyártását. Mindezt úgy, hogy a Deutsche Post egyetlen alkatrészt sem fog maga előállítani, hanem egyszerűen egy szoftver segítségével megrendeli azokat. A megoldást egyébként a PTC szállítja, a cég 80 beszállító – köztük a Robert Bosch-sal – alkatrészeit teszi elérhetővé bárki számára, aki kifizeti szoftverének éves felhasználói díját, amely 300 és 1 000 euró között van felhasználóként.
Egy ilyen járműre lett volna szükségük
Az már eld?őlt, hogy idén megkezdi a saját fejlesztésű elektromos járműveinek sorozatgyártását a Deutsche Post, 2000 Streetscootert gyártanának le, amelyekkel különböző postai küldeményeket szállítanának ki. A járművek végsebessége 85 km/h, hatótávolságuk pedig 80 kilométer lesz. Ezeken kívül pedig képesek lesznek arra, hogy tartósan elviseljék a fokozott igénybevételt, vagyis azt, hogy heti hat nap közlekedjenek vele és napi 10 órában szállítsanak ki velük küldeményeket, amely során átlagosan kétszázszor nyitják és csukják majd a járművek ajtóit.
Forrás: portfolio.hu