Brüsszel új javaslattal rukkolhat elő az elektromos autózás területén

Share Button

Szivárognak a hírek Brüsszelből azzal kapcsolatban, hogy milyen lépésekre készülnek a politikusok annak érdekében, hogy növeljék az elektromos autók részarányát a teljes értékesítésen belül, illetve, hogy elősegítsék a célok megvalósulását a károsanyag-kibocsátás területén. Egyelőre úgy néz ki, hogy ismét Németország akarata győz, nem lesz kötelező elektromos autó kvóta az EU-ban, helyette viszont bevezetésre kerülhet egy kreditrendszer és újfajta ösztönzőkről indulnak tárgyalások.

Mentek a találgatások a kötelező kvótáról

Augusztusban már javában mentek a találgatások arról, hogy vajon Brüsszel tényleg előírja-e majd az elektromos autók kötelező részarányát az új autók értékesítésén belül annak érdekében, hogy

  • Sikerüljön elérni azokat a szigorú, károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírásokat, amelyeket már korábban megfogalmaztak, illetve amelyek a 2020 utáni időszakra még most formálódnak
  • Elősegítsék (ha kell törvényileg) az elektromos járművek terjedését

Sokan úgy vélték, hogy az elektromos autók kötelező kvótarendszere nélkül az Európai Unió elhibázhatja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó céljait, ugyanakkor olyan meghatározó szereplők, mint Németország, a kötelező kvótarendszerrel szemben foglalt állást.

Angela Merkel akkor kijelentette, egy ilyen kvótarendszer egészen biztosan nem működne hatékonya az EU-ban, míg Norbert Barthle, a CDU közlekedési miniszter-helyettese arról beszélt, hogy a kvóták kijelölése a tervgazdálkodásra emlékeztet, ami sosem volt sikeres.

A németek akarta érvényesülhet

legfrissebb információk szerint Németország akaratával összhangban nem kerül majd sor kötelező elektromos autó kvóta bevezetésére, helyette egy olyan javaslat kerülhet elfogadásra, amely szén-dioxid krediteket adna az autógyártóknak az általuk legyártott és értékesített elektromos autók után. Ezeket a krediteket aztán elszámolhatnák a gyártók flottaszinten, vagyis a segítségükkel csökkenthető lenne az átlagos flottaszintű károsanyag-kibocsátás. Állítólag a javaslat megalkotói több egyeztetést is folytattak Kalifornia Állam illetékeseivel, ahol már hosszú évek óta elérhető a ZEW kreditrendszer. Az EU javaslata ugyanakkor nem teszi majd lehetővé a gyártók számára, hogy a környezetbarát, vagy éppen zéró emissziós járműveik értékesítése utána kapott krediteket értékesítsék más szektortársaknak.

A javaslatot, amely állítólag tartalmazni fogja a személyautók és a kisteherautók számára 2020 utáni időszakra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokat is, november 8-án nyújthatják be. A brüsszeli politikusok célja, hogy az újabb intézkedésekkel elérjék azt, hogy átlagosan 40 százalékkal csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása 2030-ra az 1990-ben mérték értékekhez képest.

A javaslatnak része lesz állítólag egy 800 millió eurós alap létrehozása is, amelyből az EU tagországai és városai kaphatnak pénzügyi támogatást annak érdekében, hogy tovább fejlesszék az elektromos autók elterjedéséhez nélkülözhetetlen töltőinfrastruktúrájukat. Továbbá 200 millió euró jut majd akkumulátorfejlesztésre 2018 és 2020 között. Ráadásul most először tárgyalások kezdődhetnek EU-s szinten olyan ösztönzők bevezetéséről is, amelyek szintén segítheti az elektromos autózás elterjedését.

Forrás: portfolio.hu