Clinton kóstolgatja az etanolt

Share Button

A bioüzemanyag-gyártás folyókat szennyez el, az üzemekb?l kiáramló ipari szennyvíz a Mexikói-öbölben oxigénmentes „halálzónát” hozott létre. Hillary Clinton a kaliforniai törvényhozáshoz fordult tanácsért, hogyan alakítsa át az etanolszabályozást.

clinton_cnn-1

Kép: CNN

Amerikában törvény követeli meg, hogy az üzemanyagokban bizonyos hányad megújuló forrásokból (tehát növényekb?l) eredjen: nem is arányról, mint inkább mennyiségr?l van szó. 2022-ig 36 milliárd gallon etanolt kell a fosszilis üzemanyagokba keverni évente. A határozatot 2005-ben fogadta el a törvényhozás (The Renewable Fuel Standard). Ahogy készül az elnökségre, Hillary Clintonháttérstábja már g?zer?vel vizsgál minden politikai és gazdasági kérdést, hogy amikor megválasztják, ne érje felkészületlenül semmilyen téma – s?t már a kampányolás során is tudjon beszélni arról, milyen törvénymódosításokat szeretne látni elnökként.

Clinton stábja a California Air Resources Boardhoz fordult (CARB), hogy megvitassa, vajon a Kaliforniában bevezetett piaci alapú szabályozás – tehát a nem normatívan el?írt etanolkeverés – sikeresen csökkentette-e a tagállam olajimport-függ?ségét. Az el?z? elnökválasztásokon ugyanis els?sorban azzal korteskedtek az etanol mellett az elnökjelöltek, hogy azzal csökkentheti az USA függését a Közel-Kelett?l.

A Reuters hírügynökség szerint a CARB-vel folytatott diskurzus – mely Mary Nichols, a CARB vezet?je és Clinton tanácsadói között történt a napokban – a legvilágosabb jele annak, hogy Clinton valószín?leg változtatni fog az etanol-el?írásokon, ami ronthatja megválasztásának esélyeit a Corn Beltben, vagyis az Egyesült Államok nagy kukoricatermel? tagállamaiban. Mary Nichols azt tanácsolta Clinton konzultánsainak, hogy a választói elégedetlenséget elkerülend?, érdemesebb lenne inkább más emissziócsökkent? politikát folytatniuk. Azt javasolta nekik, hogy támogassák az elektromos autók elterjesztését, és koncentráljanak a széntüzelés? er?m?vek leállítására, illetve korszer?sítésére. Nichols több részletet nem árult el a beszélgetésr?l.

A zöldek környezeti okokból ellenzik a kötelez? etanolarányt (és szimpla állami támogatásnak érzik azt, az etanolnövény-termel?k felé), az éhezés ellen küzd? aktivisták azért nem szeretik, mert szerintük kivonja az élelmiszernövényeket a piacról, s a kisebb kínálat növeli az élelmiszerárakat, az olajipari szerepl?k pedig azért utálják, mert konkurenciát jelent nekik. A kaliforniai rendszer a következ?képp néz ki: 2007-ben fogadták el a klímavédelmi csomag részeként, és 2020-ig 10 százalékos emisszió-csökkentést ír el? a közlekedési szektorban. Hogy ez milyen módon valósítják meg az érintett vállalatok, azt már rájuk bízza a törvény. (Ez elvileg lehet etanol bekeverése is a hagyományos üzemanyagba.)

A törvény azért vívta ki az etanolgyártók haragját, mert ha az USA közepén lév? kukoricatermel? államokból Kaliforniába szállítják az etanolt (üzemanyag-szállító teherautókkal), azzal már n? a termék az ökolábnyoma, tehát a törvény értelmében semmilyen kaliforniai cég nem akar ilyet rendelni. Clinton egy iowai újságnak májusban kifejtette, hogy meg?rizné szövetségi szint? etanolszabályozást, de szerinte az módosításra, javításra szorul. Trump ezzel szemben – eddig megnyilatkozásai tanúsága szerint – érintetlenül hagyná a rendeletet.

Forrás: piacesprofit.hu