Elégedettek a magyarországi energiafogyasztók

Share Button

Országos szinten a 2014-es eredményekhez képest 2015-ben összességében kedvező irányú változásokat mutat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal fogyasztói elégedettség vizsgálata. Az évről évre visszatérő felmérések az engedélyesek minőségjavító intézkedéseinek eredményeit mutatják – áll a hivatalnak az energiainfo.hu-hoz eljuttatott közleményében.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal ahogyan az elmúlt 20 évben, 2015 őszén is kérdőíves vizsgálatot indított a földgáz- és villamosenergia-felhasználók elégedettségének felmérésére. A MEKH 1996 óta értékeli a két területen a fogyasztók tapasztalatait. A vizsgálat keretében 7200 lakossági fogyasztó és 2400 nem lakossági felhasználó véleményét elemzi a Hivatal. 2015-ben is összességében pozitív irányba változtak a mutatók – derül ki a sajtóközleményből.

Az elosztói tevékenységgel kapcsolatos véleményeket két fő területre összpontosítva gyűjtötte a MEKH. Egyrészt a villamos energia, illetve földgáz eljuttatásának minősége, ezen belül például az ellátás folyamatossága, az üzemzavarok elhárítása, a fogyasztás mérése, valamint a szolgáltatott energia minőségével kapcsolatos fogyasztói vélemények elemzése, illetőleg a kapcsolattartás került a vizsgálat középpontjába. Az egyetemes szolgáltatási területen a fogyasztókkal való kapcsolattartás formái, a számlázás, reklamációkezelés, az egyéb ügyfélszolgálati munka volt a vizsgálat tárgya.

A felmérésben érintett egyetemes szolgáltatói és elosztói engedélyeseknek – a rájuk vonatkozó részletes adatok elemzése alapján – lehetőségük lesz tovább javítani eljárásaikon. Az ennek alapján meghatározott intézkedési tervek megvalósulását a Hivatal figyelemmel kíséri – áll a hivatal közleményében.

A földgáz elosztói tevékenységekre vonatkozó lakossági vélemények a korábbi évek magas elégedettségi szintjéhez képest is tovább javultak, vagy változatlanok maradtak. A nem lakossági felhasználók értékelése az elosztói tevékenységi elemekről országos átlagban a tavalyinál kissé alacsonyabb lett, de engedélyesenként a kép nem egységes. A felhasználók alapvetően elégedettek voltak az ellátás folyamatosságával, de engedélyesenként e tekintetben is mutatkoznak eltérések. Javuló, romló és stagnáló eredmények is születtek.

Az elosztói engedélyesek fogyasztói megítélése a villamos energia jó minőségű és szünetmentes eljuttatásának szempontjából az előző évhez képest mind a lakossági fogyasztók, mind a nem lakossági felhasználók körében javult. Ebben a feszültségingadozásokkal kapcsolatos kedvezőbb tapasztalatok és a rövid feszültség-kimaradások bekövetkeztének csökkenése játszott szerepet – jelzi közleményében az energiahivatal.

Az egyetemes szolgáltatói tevékenységek közül mindkét területen továbbra is a reklamációkezelés kapott alacsony elégedettségi pontszámot mind a lakossági fogyasztók, mind a nem lakossági felhasználók körében. Az elégedettségi mutatók nem romlottak az elmúlt időszakban. A felhasználók körében továbbra is legnépszerűbb a telefonos ügyintézés. Az ügyintézési lehetőségek közül az internet és e-mail kap egyre fontosabb szerepet, melyet 2015-ben az ügyet intéző lakossági válaszadók közel egynegyede vett igénybe.

A fogyasztók árérzékenységét mutatja, hogy a kevésbé környezetkárosító energiáért való elvi fizetési hajlandóság az elmúlt két-három év alacsony szintjén maradt, annak ellenére, hogy a kérdést viszonylag fontosnak tartották.

Forrás: energiainfo.hu