Felvillanyozódott a Tesla

Share Button

A befektet?k és az autóvásárlók körében egyaránt újabb sikereket ért a Tesla Motors: a villanyautó eladási rekordokat dönt, új terepjárójára eddig harmincezer megrendelés futott be. Magyarországi elterjedését egyel?re magas ára hátráltatja.

aug24.2

A Model S. A Teslában látnak fantáziát a befektet?k George Frey / Reuters

A várt másfélszeresét, 750 millió dollárt vont be friss részvénykibocsátással a t?zsdér?l a Tesla Motors, hogy ebb?l fedezze új, Model X néven futó városi terepjárójának (SUV) és épül? új gigantikus akkumulátorgyárának fejlesztési és beruházási költségeit. Az elektromosautó-gyártó alapító-tulajdonosa, Elon Musk is példát mutatott, húszmillió dollárért vásárolt be a jelenleg 30 milliárdot ér? cége részvényeib?l.

A kurzus most 235 dollárnál jár, a részvényeket 242 dolláros átlagárfolyamon értékesítették, ami jelzi, hogy a Teslában a befektet?k látnak fantáziát. A Bloomberg felmérése szerint 13 befektetési tanácsadó vételre javasolja a papírt, tízen a tartására rendezkednének be, míg csak öten mondják az ügyfeleiknek, hogy szórják ki portfóliójukból a Tesla részvényeiket. A Morgan Stanley befektetési háznál például úgy kalkulálnak, hogy az árfolyam a közeljöv?ben akár a 465-os szintig is elszáguldhat, jóllehet az elemz?i konszenzus ennél szerényebb, 290 dollárt valószín?sít.

Bizakodásra ad okot, hogy eddig világszerte 30 ezer megrendelés érkezett a pár hónapon belül forgalomba kerül? Model X-re, háromnegyedrészt Észak-Amerikából. A városi terepjáróra Európából ötezer, Kínából háromezer megrendelés futott be. A sikermodellb?l, a Model S szedánból annak idején „csak” tízezret adtak el lábon, így a mostani, megnövekedett keresletet a cégnél a márka iránti lojalitás megnyilvánulásaként értékelik. Mondani sem kell, a Tesla nem tömegautó, 80-100 ezer dolláros árával els?sorban a jómódúakat célozza meg, nálunk egyel?re kóbor példányokat lehet csupán látni, noha a Business Lease két hónapja megkezdte a Model S flotta szint? értékesítését.

Pontosabban lízingkonstrukcióról van szó, a havi közel félmillió forintos nettó díj a környezettudatosságra sokat adó vállalatok számára jelenthet vonzer?t és forintosítható marketingértéket. A rendelések állásáról lapunk nem kapott információt. Az kétségtelen viszont, hogy olyan sikert aligha ér el nálunk, mint az európai fellegvárának számító Norvégiában, ahol a Model S tavaly a legnagyobb számban eladott autó volt a teljes piacon. Az addig legnépszer?bb VW Golfból feleannyi kelt el, noha az ára is fele a Tesláénak.

A norvég állam rendkívül gáláns kedvezményekkel ösztönzi a környezetkímél? elektromos autók elterjedését. Elengedi például a vételár felét kitev? adót, s így egy Tesla már 25-30 millió forinttól elérhet? ott, ahol egy közepesen felszerelt Golfért 12 milliót kell leperkálni. A Tesla a VW Passat árkategóriájához áll közel, tudása és el?nyei a fenntartás terén viszont magasan kiemelik a mez?nyb?l.

B?vebben: http://nol.hu/gazdasag/felvillanyozodott-a-tesla-1558717

Forrás: http://nol.hu/