Forradalmi változás a hazai energiatermelésben

Share Button

A Kormány közzétette a megújuló energiaforrásból származó villamosenergia-termelés támogatási rendszerének átalakítását célzó jogszabálycsomag tervezetét. A javaslat alapján a legtöbb megújuló energiaforrásból villamos energiát el?állító termel? számára megsz?nik a kötelez? átvételre való jogosultság, és a helyét átveszi a prémium típusú támogatási rendszer, olvasható a Faludi Wolf Theiss közleményében.

Máshogy fizet a MAVIR

A nyilvánosságra hozott jogszabály-tervezetek alapján a jelenleg m?köd? kötelez? átvételi rendszer várhatóan a 0,5 MW-nál kisebb kapacitású er?m?egységek valamint a demonstrációs, azaz kísérleti projektek esetén m?ködik csak tovább változatlan formában. Az ennél nagyobb teljesít?képesség? megújuló energiaforrást felhasználó termel?k önállóan, piaci alapon lesznek kötelesek a megtermelt villamos energiát értékesíteni.

Az „elvárt” eladási árat a rendszerirányító MAVIR ún. referencia piaci árként fogja meghatározni a magyar villamosenergia-t?zsde, azaz a HUPX árai alapján. Ezzel párhuzamosan a Magyar Energetikai és Közm?-szabályozási Hivatal (MEKH), az el?állítás költségeire valamint az adott projekt méltányos megtérülésére figyelemmel meghatározza majd a „zöld áram” támogatott árát.

A támogatott ár és a referencia piaci ár közti különbség az, amelyet zöld prémiumként a MAVIR a termel?nek kifizet majd. Ezzel lesz biztosítva a megújuló villamosenergia-termelés jövedelmez?sége, egyúttal pedig csökken a konjunktúraciklus-idegen zöldszabályozás piaci áraktól való eddigi távolsága.

Támogatás járhat

A legalább 1 MW teljesítmény? termel?k az EU elvárásával összhangban a támogatásra való jogosultságot kizárólag olyan tendereztetési eljárás alapján nyerhetik el, amely pályázatok célja a legversenyképesebb projektek kiválasztása lesz. Az 1 MW alatti termel?k esetén a támogatott villamos energia mennyiségér?l, a támogatás id?tartamáról a MEKH kérelemre, adminisztratív úton dönt majd.

A biomasszát vagy biogázt felhasználó már m?köd? er?m?egységekre is vonatkozik az új szabályozás: e termel?ket ún. barna prémium bevezetésével kívánják majd támogatni. A MEKH által megállapított összeg? barna prémium célja, hogy az olcsóbb fosszilis energiaforrást is felhasználni képes termel?t a biogázból/biomasszából történ? villamosenergia-el?állítás fenntartására ösztönözze.

Más vonatkozik a nap- és széler?m?vekre

Az eddig nyilvánosságra került tervezeteken felül a nap- és széler?m?vek vonatkozásában remélhet?en további speciális szabályok kerülnek majd megállapításra.

Mint ismeretes, a széler?m?vi kapacitások esetében igen hányattatott volt a szabályozás sorsa, mely részben abból adódott, hogy ezen energiaforrások rendelkezésre állásának id?beli hullámzását (a pótlásuk, az ún. kiszabályozhatóságuk kérdését) a jogalkotó korábban nem kezelte megfelel?en. Ráadásul a szükséges korrekciót elvégz? jogszabály-változások nem eredményezték a kívánt hatást, hasonlóan például a kapcsoltan termel? gázmotorok sorsához nagyfokú kiszámíthatatlanságot teremtettek.

E területeken a piac régóta kivár; a jogalkotó számára az új támogatási koncepció elfogadása alkalom lehet e speciális területek rendezésére is, ami az eddigi szabályozási változások okán kialakult piaci bizonytalanságot, illetve országkockázatot csökkentheti majd.

Ígéretet tettünk

Magyarország az Európai Unió felé azt vállalta, hogy 2020-ra a teljes energiafelhasználás 14,65%-át megújuló forrásokból fedezi. „Az új támogatási koncepcióval ennek elérésére, illetve meghaladására nagyobb lehet?ség nyílhat, mivel a tervezet európai lépték? és piacbarát, miközben figyelemmel van olyan korábbi sajnálatos szabályozási deficitekre is, mint az említett kiszabályozhatóság, vagyis az ellátás-biztonság problémája illetve a szabályozás alacsony kiszámíthatósága, az országkockázat” – mondta el Dr. Tóth Máté.

Sok fog múlni azonban a tényleges prémium árakon, illetve a korábban mostohán kezelt területek megnyugtató rendezésén” – tette hozzá.

A megújuló energiaforrások felhasználási részarányának növelése, lényegében az új kapacitások létesítésének ösztönzése a lakosságra nézve nem jelent majd többletterhet, hiszen a támogatási rendszer forrását továbbra is a nem egyetemes szolgáltatás körében ellátott felhasználók (pl. ipari fogyasztók) általi befizetések képezik majd.

Ellenkez?leg: a körültekint? prémiumár-képzés a korábbi nagyban konjunktúra-idegen támogatott árak fenntartási, „bekerülési” költségéhez képest alacsonyabb terhet jelenthet, mely érdemben hozzájárulhat az energiaárak tartósan alacsony szinten tartásához is.

Forrás: tozsdeforum.hu