Ifj. Chikán: többet kell beszélni az energetikáról

Share Button

Ifj. Chikán Attila, az Alteo Group vezérigazgatója szerint több, nem szakmai és szakpolitikai kommunikációra és a fogyasztók részér?l is nagyobb érdekl?désre van szükség ahhoz, hogy érthet?bbé váljon a terület.

A legtöbb iparág komplex, kevés betekintést enged a szakmán kívülieknek, nem véletlenül népszer?ek az ismertterjeszt? csatornák termékgyártási vagy más ipari folyamatokat bemutató m?sorai. Az energetika is ilyen, ám szemben sok más ágazattal, nagyon sokat is változott az elmúlt évtizedekben, s korábbi ismereteink róla sokszor elavultak. Nehezíti a rendszer megértését, hogy hosszú az értéklánc, az egyes energiahordozók felszínre kerülése és a fogyasztónak nyújtott energiaszolgáltatás között sok folyamat zajlik, mondja ifj. Chikán Attila. „Hogy hogyan lesz a földgázból egy er?m?ben villamos energia, egy ábrán viszonylag egyszer?en megmutatható. Ám például a földgázkeresked? cégek szerz?dései az er?m?vekkel, s hogy mindez például hogyan reagál arra, ha a villamosenergia-piac változik, igen összetett folyamat.”

A fentieket tovább bonyolítja, hogy a termék klasszikus értelemben nem kézzel fogható. „A széler?m?vekben vagy szenes er?m?vekben termelt áram közötti különbség a konnektorban nem látszik”. Mivel az ágazat folyamatai bonyolultak, nehezen mernek az újságok, tévé- vagy rádióm?sorok belevágni ezeknek a bemutatásába, véli a szakember. Ez is közrejátszik abban, hogy az átlagember tudása meglehet?sen korlátos ezen, a mindennapi életüket ma már egyre jobban meghatározó területen.

Az ágazat m?ködésének alaposabb ismerete pedig fontos lenne ahhoz, hogy a fogyasztók energiaellátásukat, költségeiket jobban értsék, s tegyenek a fenntarthatóságért. Egészséges vitát is csak úgy folytathat az ember, ha ismeri a rendszer mechanizmusát. A szakpolitika, az üzleti élet és a média szerepe különösen fontos abban, hogy a fogyasztók érdemi döntést tudjanak hozni energiakérdésekben. ”Például hogy egy vidéki cukrász is tisztában legyen azzal, hogy a villamos energiát a szabad piacon is megvásárolhatja, ráadásul a területileg illetékes szolgáltatójának árainál sokszor jóval kedvez?bb költség mellett.”

„Szeretném, ha a szakmai sajtó mellett a közmédia is többet foglalkozna az energetikával, ami a széleskör? megértés alapja lehet”. Példaként egy, a személyi jövedelemadó bevezetése el?tt futó televíziós m?sort említ, melyben a kés?bbi pénzügyminiszter, Kupa Mihály magyarázta el a néz?knek az új adórendszer lényegét. Persze ehhez az is kell, hogy a médiafogyasztó is vev? legyen az információkra, és jobban utána is nézzen a komplexebb kérdéseknek. Ha ugyannyi id?t szán arra évente egyszer, hogy megnézze, kit?l vásárol energiát, vagy milyen megoldásokkal kívánja energiaköltségeit csökkenteni, mint amennyit egy bevásárlóközpontban egy termék keresésével eltölt, már óriási lépést tett saját pénztárcája és egy fenntarthatóbb jöv? érdekében is.

Forrás: nrgreport.com