Kamu az elektromos autók térnyerése? – Százszor több van belőlük, mint pár éve

Share Button

A hatékonyabb, nagyobb hatótávolságot biztosító akkumulátoroknak, a direkt és az indirekt ösztönzőknek, valamint a töltőinfrastruktúra dinamikus fejlesztésének köszönhetően a plug-in-hibrid és a tisztán elektromos autók globális állománya megszázszorozódott néhány év alatt. Az egyes országok ambiciózus célkitűzései, illetve a várakozások szerint ráadásul a számuk brutális ütemben növekedhet majd a következő években is.

Cikksorozatunk első részét, amelyben az elektromos autó és a belsőégésű motorral szerelt jármű közötti m?szaki különbségeket, hasonlóságokat vizsgáltuk, az alábbi linkre kattintva érheted el. A második részt, ahol azt jártuk körbe, miért drágább az elektromos autó, mint a hagyományos, itt olvashatod. A harmadik részben a nemzetközi és a hazai támogatási rendszerrel foglalkoztunk, míg a negyedikben a tölt?infrastruktúra fejlődésével.

Az egyre nagyobb hatótávolságot biztosító akkumulátoroknak, a direkt és indirekt ösztönz?knek, valamint a dinamikusan fejl?d? nemzetközi tölt?infrastruktúrának köszönhet?en az elektromos autók száma megsokszorozódott néhány év alatt.

Tavaly a plug-in-hibrid és a tisztán elektromos járm?vek állománya már megközelítette az 1,26 millió darabot globálisan, amely több mint százszorosa volt a 2010-es állománynak.

A jelentős megugrásban, illetve a bűvös 1 milliós értékhatár átlépésében nagy szerepet játszott az is, hogy csak 2015-ben több mint 550 ezer plug-in-hibridet és elektromos autót adtak el világszerte, amely 78 százalékos növekedést jelentett 2014-hez képest.

zhzhzhzhzh

Tisztán elektromos meghajtású járm?b?l közel 740 ezer darab futott a világ útjain 2015 végén. Ebben nagy szerepe volt Kínának, ahol az intenzív támogatásoknak, illetve az olcsóbban megvásárolható helyi márkáknak köszönhet?en közel háromszorosára n?tt az elektromos autók száma egy év alatt. Ezzel egyébként sikerült az Egyesült Államokat is maguk mögé utasítaniuk, ahol 2015 végén több mint 50 százalékos növekedést követ?en, 210 ezer elektromos autó volt forgalomban.

zhzhzhzhzh_1

Hogyha maradunk az elektromos autóknál, akkor elmondható az is, hogy Kína adta a teljes állomány 31 százalékát, míg az Egyesült Államokban futott a globális állomány 28 százaléka. De a meghatározó szerepl?k között ott volt Japán (10%), Norvégia (8%) és Franciaország (6%) is. Mindez egyben azt is jelentette, hogy ebben az öt országban helyezték forgalomba a világ elektromos autóinak 83 százalékát.

hzhzhzhzh

Brutális növekedés jöhet a várakozások alapján

Annak ellenére, hogy a plug-in-hibrid és az elektromos autók száma megsokszorozódott néhány év leforgása alatt, a globális járm?állománynak csupán elenyész?, 0,1 százalékos részét adták tavaly. Ez a helyzet viszont gyorsan változhat, az elmúlt években ugyanis azok az országok, ahol fontosnak tartják az elektromos autózás elterjesztését, egymást túllicitálva jelentették be 2020-ra vonatkozó célkit?zéseiket. Kínában az évtized végére 4,6 millió plug-in-hibridet és elektromos járm?vet – ebb?l 4,3 millió lenne személyautó – szeretnének a közutakon látni, míg az Egyesült Államokban a 3 milliós határ átlépésére kerülhet sor 2020 végéig. Japánban a kit?zött cél az 1 milliós érték elérése, míg Európában a német kormány határozott meg hasonlóan ambiciózus célokat. Nagy-Britannia 1,6 millió darabos és Franciaország 2 millió darabos várakozása pedig még ezeknél is sokkal bátrabb.

Abban az esetben, hogyha ezeknek az országoknak sikerül megvalósítaniuk a kit?zött céljaikat, akkor 2020 végén több mint 15 millió plug-in-hibrid és elektromos autó fut majd az útjaikon, ez pedig a teljes járm?állományuk több mint 3 százalékát jelenti majd.

Itt azonban muszáj megjegyezni, hogy a 2020-ra kit?zött céloktól még az összes ország nagyon messze van, kivétel nélkül a jelenlegi állományok sokszorozódására lenne szükség ahhoz, hogy bármelyik nemzet teljesíteni tudja a saját ígéretét.

Forrás/b?vebben: portfolio.hu