Kecskeméti főiskolások napelemes autóval indulnak egy ausztrál versenyen

Share Button

A kecskeméti f?iskolásuk saját fejlesztés? napelemes autójukkal beneveztek a World Solar Challenge versenyre, amely során Ausztrálián keresztül 3 ezer kilométert kell megtenniük októberben – tájékoztatta Kutasi Zoltán, a Kecskeméti F?iskola m?szaki ügyintéz?je, a csapat kapitánya kedden az MTI-t.

Hasonlóan az eco-marathonhoz, ez a verseny is az energiatakarékosságról szól, hiszen a rajthoz álló járm?vek kizárólag a nap energiáját hasznosíthatják – hangsúlyozta a csapatkapitány, aki gépészmérnök hallgatóként alapítója volt a f?iskola eco-marathon járm?épít? csapatának.

A Kecskeméti F?iskola járm?épít? eco-marathon csapata több versenyt megnyerve, négy év alatt a világ élvonalába küzdötte fel magát, mert az általuk kifejlesztett Megaméter nev? járm?vük 1 liter benzinnel 3082 kilométert tud megtenni.

A napenergiával meghajtott, Megalux nev? járm?nek 80-110 kilométeres óránkénti sebességgel kell menni ahhoz, hogy a megadott id?n belül teljesíteni tudják a távot. Hogy mennyire nem egyszer? feladatról van szó, jól mutatja, hogy a legutóbbi versenyen a 33 indulóból csak 10 csapat ért célba. A járm?vek reggel 8-tól este 5-ig haladhatnak, akkor a csapatnak tábort kell vernie a sivatagban. A versenyt az a csapat nyeri, amelyiknek a járm?ve el?ször halad át a célvonalon az Ausztrália déli partján található Adelaide városában.

Kutasi Zoltán kiemelte, hogy ennek a projektnek sokkal nagyobb a költségvetése, mint az eco-marathon részvételnek, de már azon a versenyen is bizonyították, hogy a siker nem csak a pénzen múlik.

Emlékeztetett arra, hogy az eco-marathon versenyen maguk mögé utasítottak jóval nagyobb költségvetéssel dolgozó csapatokat, amelyek irigykedve nézték a kecskeméti f?iskolások eredményeit.

Ausztráliában a cambridge-i egyetemt?l a japán tokai egyetemig a legrangosabb intézmények járm?vei lesznek ott, egy kis magyar f?iskolaként már arra is büszkék lehetünk, hogy Közép-Kelet-Európából egyedüliként ki tudunk állni – f?zte hozzá.

A csapat már „kin?tte” a Kecskeméti F?iskola nem túl méretes hallgatói m?helyét, ahol az intézménynek világsikert hozó Megaméter is készült, mert a MegaLux mérete jóval nagyobb, ezért a hallgatók egy külön termet kaptak a munkára. A járm?vön maximum 6 négyzetméternyi napelemet helyezhetnek el és helyet kaphat egy Li-Ion akkumulátor is az energia tárolására. Az áramlásvizsgálatok alapján megtervezett karosszéria – hasonlóan a Megaméterhez – szénszál er?sítés? méhsejtes kompozit m?anyag lesz, és a futóm? elemeinek egy része is szintén ebb?l az anyagból készül majd.

A járm? négykerek?, egy-kerék meghajtású lesz és hidraulikus fékrendszerrel m?ködik. A járm?vezérl? elektronikához a vezérl? egységet egyedileg fejlesztik.

bgj pdm

Forrás: MTI 2015. február 24., kedd 9:07