Két éven belül tervet kell készíteni az alternatív üzemanyagtöltő állomások kiépítéséhez

Share Button

Konsiczky Zoltán, az MTI tudósítója jelenti:

Elfogadta hétf?n az Európai Unió szakminisztereit tömörít? tanács azt az uniós irányelvet, amely az alternatív üzemanyagtölt? állomások kiépítésének menetrendjét hivatott lefektetni.

Az uniós jogszabályt pár napon belül kihirdetik az EU hivatalos közlönyében, majd 20 nappal kés?bb hatályba is lép. Ezt követ?en az uniós tagállamoknak két évük lesz, hogy benyújtsák az Európai Bizottságnak arra vonatkozó stratégiáikat, hogyan tervezik kiépíteni az alternatív üzemanyaggal, árammal, hidrogénnel vagy földgázzal m?köd? autók utántöltéséhez szükséges alapvet? infrastruktúrát. A bizottság a jogszabály szerint segítséget nyújt majd a tagállami tervek összehangolásához.

Az utántölt? hálózatokat típustól függ?en 2020 és 2030 között kell kiépíteni. A döntést ismertet? közlemény szerint például 2020 végére megfelel? infrastruktúrát kell kiépíteni az egész EU-ban ahhoz, hogy az árammal vagy s?rített földgázzal (CNG) m?köd? autók legalább a városokban és külvárosokban mindenhol közlekedhessenek.

A közlemény arra is kitér, hogy a hálózatok kiépítésében kulcsszerepet kell kapjon a magánt?ke, a projektekhez az uniós versenyjoggal összhangban nyújtható állami támogatás, a szabályoknak megfelel? projekteket pedig az EU Horizont 2020 programjából és a határokon átível?, tagállamok összekötését szolgáló beruházásokat el?mozdítani hivatott, úgynevezett Európai Összekapcsolási Eszközb?l is lehet támogatni.

A közlemény tanúsága szerint az uniós álláspont az, hogy az alternatív üzemanyaggal m?köd? járm?vek akkor lesznek versenyképesek és elérhet?ek bárki számára, ha rendelkezésre áll az utántöltésükhöz szükséges infrastruktúra. A jelenleg ugyanis meglehet?sen drága járm?vekre igencsak alacsony a kereslet, ami az EU szerint ördögi kört hoz létre; nincsenek tölt?állomások, mert kevés az ilyen járm?, az árak magasak, mert nincs megfelel? kereslet, a vev?ket pedig visszatartja, hogy nincsenek tölt?állomások, és sokba kerülnek a járm?vek.

Az EU a tölt?állomások megteremtésének el?írásával igyekszik megtörni ezt a láncot, ami mellesleg csökkentené az olajfügg?séget és az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását is. Az Európai Bizottság számításai szerint az alternatív üzemanyagok elterjedésével évente 2,3 milliárd euróval kevesebbet kellene k?olajszármazékokra költeni.

kkz gfp

Forrás: MTI 2014. szeptember 29., hétf? 12:38