Kína felrobbantotta az energiatárolási piacot

Share Button

Akár 60 százalékot is meghaladó ugrást produkálhatnak egyetlen év alatt az elektromos autók és buszok akkumulátorgyártói. A tavalyi, mintegy 11 ezer MWh legyártott teljesítményt (tárolási kapacitást) az idei els? félévben 8 ezerrel tolták meg. És bár még a Teslának készül? akkuk uralják a piacot, a tendenciákat elnézve ez nem biztos, hogy sokáig így marad.

Az elektromos autó legköltségesebb, és egyben legérzékenyebb pontja az akkumulátor. Itt zajlik a fejleszt?k és gyártók leginkább drámai innovációs versenye is, mely leegyszer?sítve úgy írható le, hogy az a nyer?, aki minél nagyobb teljesítményt és reciklikálást képes kipréselni a (lehet?leg) minél kisebb tömegb?l és térfogatból. Az egész világon ingerküszöb fölé kerül? elektromosautó-kereskedelem vákuumként szívja magába a termel?kapacitásokat – így d?lnek meg sorra a korábbi csúcsok az akkumulátorgyártóknál is.

A Cleantechnica hozta le azt a táblázatot, mely a tavalyi és az idei év els? felének energiatárolási kapacitás alapján összesített rangsorát közli. (Annak, hogy miért nem legyártott darabszámokat hasonlítanak össze, kézenfekv? a magyarázata: a gyártók különböz? teljesítmény? és kapacitású akkumulátorokat adnak az autóiparnak – van, amivel a járm?vek 300 km-t mennek, van, amivel csak 50-et).

akku

A termelési lista élén – nem meglep? módon – a Tesla beszállító partnere, a Panasonic áll. Tavaly egész évben valamivel több mint 4550 MWh teljesítményt produkáltak, amivel az összpiac mintegy 40 százalékát tekinthették a magukénak. Ez utóbbi lényegesen az idei els? félévben sem változott, de az elgondolkodtató, hogy a Panasonic júliusig több mint 3000 MWh-ig jutott.

A listán azonban nem csak ez meglep?, hanem az is, ami a listán lejjebb található. Nem a Nissan és az NEC kooperációjával termel? AESC második helyére gondolunk, hanem arra, hogy a top10-ben négy kínai cég is van (meg 3-3 japán és dél-koreai, de európai vagy amerikai mutatóba se). És a kínaiaknak a termelési volumen „elszállása” már legalább annyira köszönhet?, mint a Teslának. Mert miközben a termelésnövelési versenyben kivételt jelent? Mitsubishi mellé odaállítható akár a növekedni alig képes Samsung és LG Chem produkciója is, a BYD olyan brutálisan fejl?dött, hogy máris uralja az otthoni elektromosautó- (és busz-) piacot.

akku02

A BYD a tavalyi termelési szinttel (1652 MWh) lényegében azonosra volt képes 2016 els? felévben (1540 MWh) – és mindezt úgy, hogy egy éve, 2015 els? félévét még „mindössze” 461 MWh-val zárta. Arányokat nézve azonban a Wanxiang még ezt is felülmúlta. Az 1969-ben kerékpárok javításával induló cégnek már az USA-ban is van gyára, és az akkumulátorgyártási volumene a tavalyi összesített 268 MWh-ja helyett az els? félévben meghaladta a 300 MWh-át. Hasonlóan gyorsít a jelek szerint a gyorstöltésre specializálódó Beijing Pride Power is, mely bár csupán 2014-ben bukkant fel a „térképen”, de a 2014-es 121 MWh-t tavaly már 397-ig tornázta fel, míg az idei hat hónap summája pedig több volt, mint 460 MWh.

Forrás: hvg.hu