Kína nagyon ráfizethet az e-autók erőltetésére

Share Button

Kínában jelenleg az áram előállítása során átlagosan ötször több károsanyagot juttatnak a levegőbe, mint amennyivel a benzines autók szennyezik a környezetet. Paradigmaváltás nélkül így nincs értelme az elektromos járművek elterjesztésének.

Néhány napja az európai elektromos autógyártók újabb támogatást kaptak, amennyiben az Európai Bizottság – a globális felmelegedés elleni küzdelem jegyében – még inkább korlátozná a járművek károsanyag-kibocsátását, s amivel mérsékelnék a Kínával szembeni technológiai lemaradást. Kína az elektromos járművek elterjesztésének leglelkesebb támogatója, s egyben a legnagyobb gyártó is, ebben az évben az utakon futó autószámot tekintve már megelőzi az Egyesült Államokat, év/éves viszonylatban az új megrendelések 70 százalékkal növekedtek, ami 350 ezer gépkocsit jelent nagyjából, miközben Európában mindössze 7 százalékos bővüléssel lehet számolni. A gyorsan növekvő piachoz való felzárkózás érdekében az uniós jogalkotók – pénzügyi szankciók kilátásba helyezésével – arra szorítanák rá az autógyártókat, hogy 30 százalékkal vegyék vissza a károsanyag-kibocsátást 2020 és 2030 között.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) év elején jelezte, hogy 2016-ban 60 százalékkal nőtt az elektromos járművek értékesítése, meghaladva a 2 millió darabot. Ez igen csak meglepő fejlődési ütem egy olyan piaci szegmens számára, ami öt évvel ezelőtt jószerivel nem is létezett. Persze az elektromos járművek eladása még mindig elenyésző részarányt képvisel az összeladáson belül (2 százalék körül mozog – a szerk.), még gyorsabb növekedés akkor várható, ha a kormányok ténylegesen érvényt szereznek a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének, amire a párizsi klímaegyezményben vállaltak kötelezettséget.

A szakpolitikai irány szép és jó, kérdés ugyanakkor, hogy az elektromos járművek valóban visszaigazolják-e hírnevüket. Bár az e-autók elterjesztését a „nulla emisszióra” való hivatkozással propagálják, érdemes a kipufogógázon kívül a járművek működésének egészét vizsgálni, amiből kiderülhet, hogy jóval nagyobb környezeti hatással járnak, mint azt feltételezik. Az elektromos autók úgynevezett „hosszú kipufogócső” hatásának életciklus-elemzését mindenképpen el kellene végezniük az Európai Unió döntéshozóinak, mielőtt az iparágat az e-autók gyártására ösztönöznék – fogalmaz meg kételyeket az Oilprice elemzése.

Jól szemlélteti a dilemmát az amerikai MIT kutatásának eredménye, melyben az elektromos Tesla S modelljének ökológiai lábnyomát vetették össze egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt Mitsubishi Mirage autóéval. Ezek szerint az Egyesült Államok közép-nyugati részén hajtott Tesla életciklusa alatt 226 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként, ami jóval elmarad például a BMW 7-es 385 grammos értékétől, viszont a Mirage talán meglepő módon csak 192 grammot termel. (Az USA közép-nyugati területének megjelölése azért bír fontossággal, mert itt az elektromos áram zömét szénerőművekben állítják elő.)

A MIT által készített összehasonlítás hűen tükrözi tehát, hogy a károsanyag-kibocsátást nem elég csak azon az alapon vizsgálni, ami az autó kipufogócsövén fér ki. Ezt a tételt egyetlen ország sem bizonyítja jobban, mint Kína, ahol a kormány agresszíven támogatja az e-járművek elterjesztését, mint a környezetszennyezés elleni küzdelem kulcsfontosságú fegyverét, ahol az e-autóipar fellendítésétől azt várják, hogy 2020-ra az elektromos és hibrid járművek értékesítése eléri az 5 millió darabot.

Mindezek ellenére az e-autóipar számára nyújtott kormánytámogatás azzal a veszéllyel jár, hogy Kínában nem hogy jobb, de inkább rosszabb lesz a légszennyezés. Egy új tanulmány szerint Kínában az elektromos járművek feltöltéséhez használt áram előállítása során ötször több szennyező anyagot juttatnak a levegőbe, mint amennyit a benzinmotoros autók termelnek. Peking jelenleg arra törekszik, hogy minél kevesebb fosszilis üzemanyagot használjon fel, ennek egyik eleme az elektromos autók elterjesztése. De számos szakértő vitatja a cél megvalósíthatóságát és értelmét, legalább is annak tükrében, ha az e-autók számának robbanásszerű növekedése megelőzi az általuk felhasznált áram előállításának „kizöldítését”.

Kína úgy mozog ebben az ügyben, mint elefánt a porcelánboltban, ha nem hajt végre teljes paradigmaváltást villamosenergia-termelésében és egész iparában, ideértve az elektromos járművek gyártását – figyelmeztet az Oilprice elemzése, hozzátéve, hogy erről a brüsszeli döntéshozóknak sem szabad megfeledkezniük, nehogy a nagy igyekezetben egy problémát újabbakra cseréljenek.

Forrás: nrgreport.com