Kinek állhat útjában? – Ott támadják a Teslát, ahol a legjobban fáj

Share Button

Amióta a Tesla betette a lábát a kínai autópiacra egymást érik a rossz hírek, a márkát lejárató események. Ezeket látva az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés, vajon mindez csak a véletlen m?ve, vagy szervezett akciósorozatot láthatunk, ami a vállalat ellehetetlenítését célozza abban az országban, ami a növekedése szempontjából sorsdönt? lehet. De kinek, vagy kiknek állhat érdekében a piacvezet? gyengítése a világ els?számú autópiacán?ju21.2Megérkezik Kínába a Tesla


A Tesla Motors január 22-én megkezdte a Model S értékesítését Kínában, ezzel az amerikai elektromosautó-gyártó betette a lábát a világ legnagyobb autópiacára, ahol kiemelked?en nagy a kereslet a luxustermékek iránt. Ennek köszönhet?en a cég még úgy is jelent?s eladásokra számíthat, hogy a szállítási költségek, a vámdíjak és az adók hatására közel 50 százalékkal drágábban (mintegy 122 ezer dollár) árulja modelljét, mint Amerikában.

Jelenleg 3 (hamarosan nyit a negyedik) szalonban kínálja megvételre a cég modelljét és folyamatosan b?víti tölt?hálózatát az országban (amiben a jöv?ben a Sinopec lehet az amerikaiak segítségére). Az els? szállításokra pedig már április 22-én sor került, a leggyorsabb megrendel?k ekkor vehették át járm?veiket.

Mekkora piacról van szó, mik a kilátások?

Kína útjain jelenleg kevesebb, mint 70 ezer elektromos autó fut annak ellenére, hogy a kormány támogató programja már ötödik éve tart, és 2015-re 500 ezer elektromos járm? forgalomba helyezését t?zték ki célul. A jöv? viszont már sokkal biztatóbb, a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) tanulmánya szerint az elektromos autópiac dinamikus b?vülés el?tt áll az elkövetkezend? években. A legnagyobb növekedésre pedig pont Kínában számítanak több tényez? együttes hatására: jelent?s támogatások, tölt?hálózat kiépítése, harc a légszennyezettség ellen, helyi gyártók támogatása. Ez pedig azt fogja eredményezni, hogy az évtized végére az ázsiai ország (az Egyesült Államokat is megel?zve) a világ legnagyobb elektromos autópiacává fog válni.

Hasonló várakozásokat fogalmazott meg a BMW is napokkal ezel?tt: véleményük szerint a riválisok (Volkswagen, Daimler-BYD, Tesla, helyi gyártók) és a saját modelljeik térnyerésének köszönhet?en Kína már 2019-re az els?számú elektromos autópiaccá válhat.

Sorsdönt? lehet a jó szereplés

A fentiek alapján érthet?, hogy az ázsiai országhoz nagy reményeket f?z a Tesla, várakozásaik szerint idén az európai piaccal együtt kétszer annyi autót adhatnak el, mint odahaza. Ez pedig létfontosságú a cég szempontjából, ugyanis az elmúlt hónapokban az árfolyam szárnyalását a növekedési sztori hajtotta. Ez viszont Kína nélkül könnyen sérülhet, annál is inkább, mivel az amerikai piacon egyértelm?en stagnálnak az értékesítések.

Sorozatos pofonok Kínában – Ott ütik a Teslát, ahol a legjobban fáj?

Az elmúlt hetek-hónapok eseményeit látva viszont elmondható, hogy csúnyán rájár a rúd a Teslára azóta, hogy megjelent a kínai autópiacon:

Hirtelen távozik a kínai operáció f?nöke

A Tesla Motors kínai igazgatója, Kingstone Chang távozott a vállalattól azt követ?en, hogy a cég magasabb fokozatba kapcsolt a világ legnagyobb autópiacán. A Sina.com értesülése szerint személyes okai voltak a vezet? távozásának. A Tesla alelnöke, Veronica Wu a hírre reagálva egy emailben annyit üzent, hogy Chang már nincs a társaságnál, egyben jelezte, hogy nem hajlandó további kérdésekre válaszolni. Chang 2013 márciusában érkezett a Bently-t?l a vállalathoz aLinkedInen megtalálható profilja szerint.

Egy dühödt vásárló a szalonban veri szét autóját

Június végén történt az eset, egy újdonsült Tesla-tulaj néhány perccel azt követ?en, hogy átvette autóját a szalonban, nekiesett egy üvegtör? kalapáccsal annak szélvéd?jének. Az autóért közel 140 ezer dollárt fizetett ki és azt sérelmezte, hogy október óta várt a járm? megérkezésére, ami véleménye szerint elfogadhatatlanul hosszú id? volt. A késésben több tényez? is szerepet játszott, többek között a Tesla is hibázott, ami miatt a járm? a vámon vesztegelt. A támadást a Model S karosszériája végül megúszta, egyedül a szélvéd? sérült.

Pert varrtak a Tesla nyakába

Perrel nézhet szembe a Tesla Kínában, pedig elvileg januárban megoldódtak a vitás kérdések azzal a kínai üzletemberrel, aki regisztráltatta a „Tesla” márkanevet 2006-ban Kínában még azel?tt, hogy az amerikai cég belépett volna a távol-keleti ország piacára. Zhan Baoshenggel ezt követ?en megpróbált eladni a „saját” márkanevét az amerikai cégnek, de a tárgyalások nem vezettek eredményre. 

Januárban végül a Tesla közölte, hogy sikerült megegyezniük, így elhárult az akadálya annak, hogy az autógyártó belépjen Kínába. A vita lezárását követ?en a vállalat áprilisban elkezdte a Model S leszállítását vásárlóinak. Ezzel szemben most Baosheng azt követeli a bíróságon, hogy szüntesse be az értékesítési és a marketingtevékenységét is a Tesla Kínában, zárja be a tölt?állomásokat és a bemutatótermeket. Természetesen kompenzációt is követel, mégpedig 23,9 millió jüant, vagyis mintegy 3,85 millió dollárt fizettetne ki az autógyártóval. A meghallgatásra augusztus 5-én kerül sor a pekingi bíróságon.

Hiába fejleszti Kína a tölt?hálózatát – A Tesla ebb?l nem profitál

A kínai kormány elkötelezett az elektromos járm?vek térnyerése mellett, ugyanis mindenképpen csökkenteni kívánják az ország nagyvárosainak légszennyezettségét, így a közeljöv?ben mintegy 10 ezer tölt?állomás kialakítását fogja elvégezni. Ezzel is el?segítve az elektromos járm?vek terjedését a közutakon, amiket sokszor a rendelkezésre álló gyér tölt?hálózat miatt nem vásárolnak meg az emberek.

A fejlesztésekb?l viszont jelen állás szerint a Tesla aligha fog profitálni, ugyanis a kínai sztenderd tölt?készülékek nem kompatibilisek a cég által alkalmazott tölt?nyílással. Ennek átalakítása pedig nem egyszer? feladat, ugyanis nagyon szigorú biztonsági szabályoknak kell megfelelni. Az amerikaiak így vagy megoldják a helyi sztenderdre történ? átalakítás problémáját, vagy, ahogy eddig is tették rohamléptekben fejlesztik saját tölt?hálózatukat az országban. Bármelyik utat is válasszák biztos többletköltséget jelent majd a társaságnak.

B?vebben: portfolio.hu

Forrás: portfolio.hu