Kötelezővé teszi Brüsszel az elektromos autókat? – Vihart kavart az újabb kvótaterv

Share Button

Németország úgy véli, az Európai Bizottság az elektromos autókra vonatkozó kvóta bevezetését fogja javasolni a közeljövőben – közölte a német környezetvédelmi minisztérium a Reutersszel. A tárca szerint egy, az elektromos autók kötelező részarányát előíró kvótarendszer nélkül az Európai Unió elhibázhatja szén-dioxid-kibocsátás csökkentési céljait. Angela Merkel kancellár és kormánya CDU-s tagjai ugyanakkor a kisebb koalíciós partner SPD-hez köthető kvótaterv ellen foglaltak állást.

A német kormányzati jelzések ellenére az Európai Bizottság hétfői reakciója szerint

a testületnek egyelőre nincsenek olyan tervei, melyek szerint egyfajta kötelező elektromos autó kvótával segítené elő az autóipar fellendülését a Volkswagen dízelbotránya után.

Az ötletet pénteken vetette be a német szocdem párt, amely ugyanakkor nem támogatja egy, a dízel üzemű autók kivonására vonatkozó konkrét dátum meghatározását. A pártot vezető, német kancellári ambíciókat dédelgető Martin Schultz, aki 2012-től 2017-ig az Európai Parlament elnöke volt, úgy véli, egy minimális elektromos autó számot, illetve arányt előíró kvóta jelentősen öszönözné új technológiák fejlesztését; konkrét számokat ugyanakkor nem említett a politikus.

Schultz ötpontos intézkedési terv részeként javasolta az intézkedést, amelyben egyebek mellett világosabb szabályozást, illetve szigorúbb következményeket írna elő az autóiparnak arra az esetre, ha egy gyártó megszegi a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó határértékeket; emellett egy németországi akkumulátorgyár alapítását is szorgalmazza.

Schulz egyértelműen nyomás alá kívánja helyezni az iparágat, ezért szeptemberre újabb dízelcsúcs összehívását sürgeti, amelyen szerinte az addig elért eredmények függvényében további szigorú lépésekről is döntés születhet. A német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt igazgatója pedig mindemellett a dízelüzemanyag benzinhez képest élvezett adóelőnyének eltörlését javasolja.

Angela Merkel – aki korábban többször a dízelmotorok démonizálása ellen szólalt fel – hétvégi kampánybeszédében határozottan elutasította a kötelező elektromos-autó kvóták ötletét, mert szerinte egy ilyen kvóta nem működne hatékonyan az EU-n belül.

A kancellár szombaton kritizálta a német autógyártók vezetőit, mivel a dízelbotrány szerinte megingatta a német autókba, az ország elsőszámú exportcikkébe vetett bizalmat, ezért felszólított az iparágat, hogy tegyenek meg mindent a fejlesztések területén. Merkel – újraválasztási kampánya első állomásán, Dortmundban – ugyanakkor azt is jelezte, a kormány minden támogatást megad a kiemelt fontosságú iparágnak.

A környezetvédelmi minisztert a szociáldemokrata párt (SPD) adja Németországban, a kormányzó koalíció kisebbik tagja. A párt ugyanakkor az őszi választásokon várhatóan Angela Merkel kancellár legnagyobb kihívója lesz. Míg a közvélemény-kutatások szerint népszerűségben a kancellár kereszténydemokrata pártja mögött jelentősen elmaradó SPD támogatná a tervet az elektromos autók elterjedésének támogatása érdekében, értesülések szerint a CDU-nál nem voltak elragadtatva az ötlettől. A Stuttgarter Zeitung által idézett CDU-politikusok egyöntetűen kritizálták a kvótatervet.

A kvóták kijelölése a tervgazdálkodásra emlékeztet, ami sosem volt sikeres

– fogalmazott Norbert Barthle, a CDU közlekedési miniszter-helyettese a Reutersnek.

Előzmények

Berlinben múlt héten rendezték a dízelcsúcsot, amelyen az iparág képviselői, tartományi miniszterelnökök és a szövetségi kormány abban állapodtak meg, hogy a gyártók több mint ötmillió Euro-5 és Euro-6 normás dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként és ingyen, így átlagosan 25-30 százalékkal csökkenhet az érintett járművek nitrogén-oxid kibocsátása. Az autók hardverfrissítését azonban elutasította a szakma.
Közben mind több városban és országban vetülnek fel a dízelek kivezetésére vonatkozó elképzelések. Legutóbb, júliusban az Egyesült Királyságban jelentették be, hogy 2040-től betiltanák a benzin- és dízelüzemű autók forgalomba hozatalát a légkör védelmére hivatkozva.

Forrás: portfolio.hu