Magyar egyetemisták a napelemes-autók világversenyen

Share Button

A közlekedés fenntartható fejl?désének és a klímavédelemnek is egyik alapeleme a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Az elektromos autók térnyerése fokozatos, az átállás azonban nem egyszer?. A benzinmotoros gépjárm?vek egyel?re hosszabb távot képesek megtenni „egy feltöltéssel” egyhuzamban, mint az elektromos energiát felhasználó társaik. Az idei napelemes autók dél-afrikai versenyén ezért azt tesztelik, hogy a különböz?, egyedi tervezés? napelemes meghajtású járm?vek milyen távolságot képesek megtenni egyhuzamban. A verseny korábban id?re ment, tehát az autóknak az egységnyi id? alatt megtett útját mérték; ezzel azonban nem derült ki, hogy mennyit is bírnak ezek a gépcsodák. A versengés számos mérnökcsapat fantáziáját mozgatja meg évr?l évre, akik amellett, hogy egymással versengenek, újabb és újabb technológiai megoldásokat találnak ki, amelyek segíthetik az elektromosautó-ipar fejl?dését. Idén is szerepel magyar csapat a versenyen, a Kecskeméti F?iskola Gépipari és Automatizálási M?szaki F?iskolai Karának mérnökjelöltjei.

A napelemes autók dél-afrikai versenyének els? futamát 2008-ban indították. A Kecskeméti F?iskola GAMF csapata már tavaly is komoly sikert ért el a megmérettetésen, megel?zve ezzel több világhír? egyetemet. Akkor negyvenhat versenyz?b?l a hetedik helyen értek célba, ami nem kis teljesítmény egy ilyen világversenyen.

Az idei évben kissé megváltoztak a szabályok, ezáltal részben a verseny célja is új értelmet nyert. Az új versenyszabályok értelmében a csapatok helyezése a megtett kilométerek számától függ. A minimális távolság 2100 kilométer, amit egy gépjárm?nek meg kell tennie a nyolc nap alatt, azonban a szervez?k úgy vélik, hogy az ügyesebb versenyz?k akár 6000 kilométert is mehetnek. A teljesítményük a leleményességen, és az energiatároló egységeken múlik, azaz az akkumulátorokon. Ez a fajta versengés nagy hatással lehet az autóipar átalakulására. A jobbnál jobb találmányaikkal a versenyz?k nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a megújuló energiaforrások felhasználása egyre nagyobb szerepet kapjon az autóiparban, ezzel csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása.

Az autóipar napjainkban folyamatos, ám lassú átalakuláson megy át. A globális felmelegedés mérséklése érdekében egyre több az elektromos autók száma az utakon. Az ilyen járm?vek azonban egy „tele tankkal” kevesebb utat képesek egyhuzamban megtenni, mint a klasszikus autók. Amennyiben még több zöld rendszámú (és itt f?leg a teljesen elektromos autókra gondolok) négykerek?t szeretnénk látni az utakon, akkor az akkumulátoroknak, vagy az energiafogyasztásnak nagy változásokon kell átmenniük.

A jobbnál jobb helyezések elérése érdekében az induló csapatok – amelynek tagjait tehetséges egyetemisták és tanáraik alkotják – leny?göz? ötletekkel próbálják felülmúlni egymást. Az új ötletek kés?bb akár a nagyobb autógyártóknál is landolhatnak, akik felhasználhatják azt az elektromos autóik fejlesztése során; ugyanis – csakúgy, mint az elektromos autók esetében – a saját építés? gépjárm?veknél az energiatárolást a legmodernebb akkumulátorok segítségével biztosítják.

A magyar csapat versenygépe egy-kerék meghajtású és hidraulikus fékrendszerrel van felszerelve, összsúlya pedig alig 160 kilogramm, a szénszálas technológiának köszönhet?en. A Megalux nev? autó kizárólag napenergiát használ az energia el?állítására, ezért hat négyzetméternyi napelemet helyeztek el a felületén. Akár 130 km/óra sebességgel is repeszthet, azonban a változó- útviszonyok és id?járási körülmények miatt jól meg kell gondolni a csapatnak, hogy mennyire hajtják meg az egyszemélyes szerkezetet. Nem árt vigyázni, ugyanis 2014-ben például négy csapat is feladni kényszerült a versenyt, különböz? technikai- és más jelleg? problémák miatt.

video

Forrás: chikansplanet.blog.hu