Megalakult a Jedlik Ányos Klaszter

Share Button

Az elektromos járm?vek elterjesztését segít? Jedlik Ányos Terv miel?bbi megvalósítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) felügyelete mellett megalakult a Jedlik Ányos Klaszter.

A klaszter tagjai a GreenGo Car Europe Kft., az Evopro Holding Zrt. és az Elektromotive Hungary Kft., elnöke Tarnóy Péter. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megalakulást bejelent? szerdai, budapesti sajtótájékoztatón kiemelte: a kormány els?sorban jogszabályi módosításokkal és indirekt ösztönz?kkel kívánja segíteni az elektromobilitás elterjedését. A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódóan a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszín? rendszámot szeretne bevezetni, illetve nulla százalékos áfa-kulcsot alkalmazna ezekhez a járm?típusokhoz és az infrastruktúra telepítéséhez – ismertette a miniszter. Varga Mihály elmondta azt is, hogy a plugin hibrid, a hatótáv növelt hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járm?vekkel parkolási- és útdíjkedvezményeket lehetne majd igénybe venni, és engedélyeznék a buszsávok használatát is.

A nemzetgazdasági miniszter szólt arról is, hogy a terek szerint módosítják a villamosenergia törvényt annak érdekében, hogy a tölt?berendezések üzemeltet?i is értékesíthessenek villamosenergiát. Ezenkívül kialakítanak egy, a tölt?berendezések telepítéséhez kapcsolódó hatósági eljárásrendet, valamint a kormányzat és a központi költségvetési szervek gépjárm?állományában is szeretnék meghonosítani a különféle hibrid és elektromos autókat.

Varga Mihály hangsúlyozta: Magyarország az elektromobilitás tekintetében Közép-Európa vezet? országává szeretne válni.

Kifejtette: egyel?re elenyész? számú alternatív hajtású járm? fut az utakon, de 2050-re a Nemzetközi Energia Ügynökség el?rejelzése szerint az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid lesz. A személygépjárm? gyártás, a járm?ipar tehát hatalmas változások el?tt áll, amihez jelent?s technológiai innovációra lesz szükség. „Fontos gazdasági érdekünk is tehát, hogy Magyarország részese legyen ennek a változásnak, és be tudjon kapcsolódni a fejl?désbe” – hangsúlyozta Varga Mihály.

A miniszter szerint Magyarországnak ehhez minden adottsága megvan, tekintettel a magyarországi járm?gyártásban felhalmozott szaktudásra és a kiemelked?en jó kutatás-fejlesztési háttérre. Magyarország az els?k között kíván belépni azon országok közé, amelyek kiemelten kezelik az elektromobilitás fejlesztését, legyen szó akár a járm?gyártásról, akár a kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésér?l – jelezte a tárcavezet?.

Varga Mihály emlékeztetett arra, hogy a kormány 2014. márciusában jelentette be a Jedlik Ányos Tervet, amellyel nemcsak az uniós célkit?zéseknek tesz eleget, hanem támogatja a magyarországi innovációs m?helyeket, a beszállítói hálózat fejlesztését és az új munkahelyet létrehozását.

„Szeretnénk elérni, hogy a Jedlik Terv széles konszenzuson és társadalmi elfogadottságon alapuljon, ezért szükségesnek tartottuk egy, az érintetteket tömörít? szervezet létrehozását” – mondta el Varga Mihály.

Hozzátette: a klaszter azért hozták létre, hogy azok a gazdasági társaságok, amelyek a gyakorlatban is tenni tudnak az elektromobilitás elterjedésért, részt vehessenek és részt vállalhassanak a terv kidolgozásában. Az alapításkor olyan vállalatokat vontak be a közös munkába, amelyek nem köt?dnek multinacionális, vagy egyéb nagyvállalathoz, és amelyek megfelel? információkkal rendelkeznek ahhoz, hogy érdemben hozzájáruljanak a Jedlik Ányos Terv véglegesítéséhez és megvalósításához, illetve amelyeknek érdeke a hazai elektromobilitás fejlesztése.

Varga Mihály kifejtette: a klaszter tagjai az elektromos mobilitás területén különböz? tevékenységeket végeznek, a piacon adott esetben versenytársak, ugyanakkor vállalták, hogy ebben a kérdésben együttm?ködnek egymással.

Glattfelder Béla, az NGM gazdaságszabályozásért felel?s államtitkára kiemelte: várhatóan még az idén novemberben megjelenik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetésér?l szóló európai uniós irányelv, amely el?írja a tagállamoknak, hogy a megjelenést?l számított két éven belül dolgozzák ki az err?l szóló nemzeti tervüket. A kormány reméli, hogy Magyarország lesz az els? tagállam, amely rendelkezik ilyen tervvel; ez a nemzeti terv a Jedlik Ányos Terv lesz.

Az államtitkár ismertette, hogy a kormánnyal is el szeretnék fogadtatni a tervet, majd a kormányhatározat kihirdetése után kezd?dhet a terv végrehajtása a jogszabály-módosításokkal, illetve a támogatási rendszerek kialakításával.

Tarnóy Péter, a klaszter elnöke kiemelte, hogy Magyarország legalább 4 évvel el van maradva az elektromobilitásban Nyugat-Európától, de ez olyan szempontból el?ny, hogy tanulhat mások hibáiból.

Úgy vélte: a klaszter jelenlegi tagjainak olyan szaktudása van, hogy sikerre tudják vinni az együttm?ködést, de szeretnék új tagokkal is kib?víteni a klasztert. A szakember szerint ahhoz is megvannak az adottságok, hogy Magyarország elektromos mobilitás nagyhatalom legyen.

Varga Mihály egy, a jöv? évi költségvetéssel kapcsolatos újságírói kérdésre elmondta: a kormány indokolatlannak tart és nem is tervez semmiféle megszorítást, és nincs szó a szociális kiadások csökkentésér?l sem.

gkj gry

Forrás: MTI 2014. október 15., szerda 11:05