Megéri-e hibrid autót venni?

Share Button

Takarékosabb-e a hibrid autó, visszahozza-e valaha is a takarékosabb üzemeltetés az árkülönbséget?

Háromliteres autóként (azaz ilyen csekély fogyasztással) is m?ködhet egy kisebbfajta hibrid, amelyben bels? égés? és villanymotor segíti egymást. Csakhogy az álomfogyasztás ritkán válik valóra. Mégis, amikor a taxisok alaposan végigzongorázták a lehet?ségeket, a City Taxi körülbelül 850 sof?rje közül például eddig nagyjából minden tizedik jutott arra, hogy full hibridre vált, persze nem kisautóra, hanem jellemz?en a középkategóriás Toyota Priusra (a full, vagyis teljes hibrid a bels? égés? motor segítsége nélkül, egyedül villanymotorral is képes közlekedni).

A 2-3 éve hibridet hajtó taxisok a HVG-nek 4,8 literes átlagfogyasztásról számoltak be, dönt?en városi forgalomban, átlagosnak mondható évi 50 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett. Ebb?l körülbelül évi 300 ezer forint megtakarítás jön ki a hivatásosok által a legtakarékosabbként elkönyvelt, 6,5 liter gázolajat fogyasztó, magas nyomású befecskendez?-rendszerrel operáló turbódízelekhez képest. Vagyis három év alatt mintegy 900 ezer forintot spórolhatnak az üzemanyagon, és további százezreket a szervizelésen.

image

Úrvezet?k számára már bonyolultabb a kérdés. Az új autók vételára ma nem igazán szól a hibridek mellett. Modellt?l függ?en 600 ezer–egymillió forinttal drágábbak kizárólag benzin- vagy dízelüzem? társaiknál. A full hibridben piacvezet? Toyotánál például a legkisebb változat, a Yaris legegyszer?bb, 1,3 literes, benzinmotoros verziójának listaára most 3,755 millió forint, a legolcsóbb, 1,5 literes hibridé viszont 4,77 milliónál kezd?dik. Akkor is 530 ezer forint a különbség, ha az automata váltós benzinessel vetjük össze a hibridet. Igaz, Magyarországon nem igazán kapkodnak az automata váltóért, legfeljebb azok, akik sokkal többet vezetnek az átlagos évi 10–20 ezer kilométernél, esetleg már kevés a porc a térdükben a kuplungozáshoz. Mégis így korrekt az összehasonlítás, mert bár a vev?k rendre kézi váltós hibridet keresnek, ilyen nem létezik. A fokozatmentes e-váltó és a hibrid rendszer elválaszthatatlan egység.

Forrás: hvg.hu

B?vebben