Mitől lesz itt forradalom? – Komoly gondok a magyar álommal

Share Button
Egyelőre nem látni, hogyan kerül a magyar utakra 30 ezer villanyautó. Százmilliárdos összegek, áramkútprobléma, mi köze a Molnak az egészhez. Vélemény.
Bár kezdetben tényleg nagy durranásnak nézett ki a kormány által is kiemelten kezelt villanyautó-program, pontosabban annak az előkészítése. Az első lépések meg is történtek, zöld rendszám bevezetése, villanyautó-támogatási rendszer elindítása – egyelőre azonban valódi forradalomról szó sincs. Egyelőre az sem látszik, hogyan lesz tele villanyautóval az ország.

Ennyinél tartunk

Alig több mint ezer darab zöld rendszámos autó szaladgál a magyar utakon. Ez jóval több, mint a 2-3 évvel ezelőtti százas nagyságrend, de a többmilliós autóállományhoz képest lényegében marginális. Mivel listaáron minimum 8-10 millió forintos autókról van szó, könnyű belátni, hogy a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által szeptemberben bejelentett darabonként másfél millió forintos támogatás és az idén 2 milliárd forintos, jövőre pedig várhatóan 3 milliárd forintos keret kevés lesz ahhoz, hogy a miniszter által szeptemberben említett 30 ezer elektromos járműből álló flotta összejöjjön 2020-ra. A már említett összesen 5 milliárd forintos támogatás alig több mint 3 ezer autóhoz lesz elég. Varga Mihály egyébként jelezte, hogy a program tapasztalatai alapján módosulhat a rendszer, de ha ilyen néhány milliárdos támogatási keretben gondolkodnak a későbbiekben is akkor nem látszik, mitől lesznek tele az utak villanyautókkal.

Ha a miniszter által szeptemberben célként kitűzött 30 ezres villanyautó-flottát valóban el akarják érni, mindezt új autókkal, alig több mint 50 hónap áll a rendelkezésre, ez pedig havi szinten átlagosan 600 új villanyautó megjelenését feltételezné. Ha a most kapható villanyautók közül az egyik legolcsóbb 8 milliós árát vesszük alapul, akkor a 30 ezres villanyautó-állományhoz – a jelenlegi alig több mint 1000 autót levonva – 29 ezer autó kellene. A vásárlóknak így összesen 232 milliárd forintért kellene vásárolniuk. Ennek pedig a jelenleg ismert, idei és jövő évi támogatási keret 2 százaléka.

Nincs töltő

Bár a miniszter utalt arra, hogy az elképzelt villanyautó-mennyiség ellátásához szükséges egy rendes áramkúthálózat is. Most még ugyanis nagyon hiányos a kúthálózat, ahogy az a magyarországi áramkutakat felsoroló térképen (itt és itt érhető el) is látszik. A térképen a zöld pöttyök jelölik azokat a töltőket, amelyekkel bár gyorstöltőnek hívják őket, több órás művelet feltölteni a villanyautókat. A narancssárga pöttyök jelölik a nagy teljesítményű villámtöltőket, amelyek képesek 20-30 perc alatt a nulláról 80 százalékra tölteni a kocsikat.

Forrás/bővebben: napi.hu