Napelemes autót fejlesztenek Kecskeméten

Share Button

Néhány hete írtunk arról, hogy a hollandiai Eindhoven m?szaki egyetemének hallgatói napfénnyel hajtott autót építenek, hogy részt vegyenek vele a World Solar Challenge-en Ausztráliában. Ha azonban azt gondolnánk, hogy Magyarországon ilyesmivel senki nem foglalkozik, akkor nagyot tévedünk.

A Kecskeméti F?iskolán ugyanis m?ködik egy lelkes csapat, a MegaLux, amelynek tagjai ugyanarra a versenyre készülnek, mint a hollandok. Nem ma kezdték egyébként az energiatakarékossági m?fajt: a Megameter csapat tagjaként többen már 2010-ben is ott voltak aShell Eco-marathonon. A németországi Lausitzban akkor az volt a cél, hogy egyetlen liter benzinb?l 1000 kilométert passzírozzanak ki (egy megaméter = ezer kilométer). 1588 km/literes teljesítményükkel nyolcadikként zártak kategóriájukban. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhet?en ma már övék a világ második legkevesebb fogyasztású járm?ve, 3082 kilométer per literrel.

A MegaLux napelemes autóján ennek a csapatnak a gerince dolgozik, kiegészülve új arcokkal. A tagok els?sorban a f?iskola hallgatói közül kerülnek ki, f?ként gépészmérnök, járm?mérnök és m?szaki informatikus szakokról. Munkájukat tanárok, tanszéki mérnökök is segítik, így összesen nagyjából tíz állandó csapattaggal folyik a fejlesztés, amelyr?l honlapjukon, és a Facebookon naplót is vezetnek.

A tervezés és kivitelezés profi módszerekkel zajlik. A karosszériát el?ször 3D-s tervez?szoftverrel készítették el több lépésben, közben áramlásvizsgálatokkal optimalizálva azt, majd CNC marógéppel, polisztirolból marták ki. A finomításokat követ?en elkészült úgynevezett ?smintáról negatív szerszámokat gyártottak. Maga a végleges kaszni önhordó, anyaga pedig (a legmodernebb repül?gép-ipari pre-preg technológia felhasználásával készített) szénszál er?sítés? szén-méhsejt-szén szendvics szerkezet? kompozit m?anyag. Teljes egészében a f?iskola m?helyében készült.

A futóm? megtervezése szintén kényes téma, ugyanis közúton akár 100-130 km/h-s sebességgel is képes lesz haladni az autó. Ezért fontos a hangolható rugózás és lengéscsillapítás. Itt szintén kompozit m?anyagot használnak majd fel az alkatrészek többségéhez. A fékrendszer hidraulikus, kétkörös lesz.

A hajtáslánc összeállításánál az egyik f? szempont a jó hatásfok. Éppen ezért a napelem cellák a tervek szerint az amerikai Sunpowert?l érkeznek – ezek már min?ségben is megfelel?ek, de még éppen elérhet? árúak. Ezeket saját tervezés? és gyártású töltésvezérl?k kötik majd a lítium-ionos akkumulátorokhoz, és a járm? Can-busz hálózatához – az akksik számát a verseny szabályzata határozza meg. A kétezer wattos agymotor – amelynek hatásfoka 98 százalékos – a pilóta mögötti hátsó kerékben kap helyet. A járm? vezérlése egyedi, saját fejlesztés? egységekb?l áll majd.