Napelemes ökokikötő nyílik a Fokán

Share Button

Az 1910-es évekig még közel nem d?lt el, hogy a bels?égés? motorra épül majd minden a XX. században. Az elektromos autók fejlesztése – némi képzavarral – g?zer?vel folyt, s?t: a tölt?hálózat kiépítésére is nagyszabású tervei voltak az iparnak. Detroitban nem csak villanyautók, de házi tölt?berendezések és utcai tölt?oszlopok is készültek. Valahol szánalmas, hogy a légköri CO2-tartalom feldurrantása után az emberiség most ugyanott kezdi újra az egészet, ahol egyszer már abbahagyta.

Elektromos autó lóg a tölt?n a háznál, valamikor a '10-es években

Elektromos autó lóg a tölt?n a háznál, valamikor a ’10-es években

A GreenCarReports cikkét olvasgatva tényleg csak csóválja az ember a fejét: 1910-ben már akkumulátor-csereállomások fogadták a villanyautókat Amerika nagy városaiban, és elkészült az els? utcai gyorstölt? is, az Electrant a General Electricnél. Pont a gyors hálózatépítés lehet?sége volt az elektromos mobilitás egyik versenyel?nye a jóval bonyolultabb benzin-disztribúciós rendszer kiépítésével szemben. Az otthoni töltés sem okozott gondot, a mikroelektronika korszaka el?tt sem: ilyen csodálatos higanyg?z-egyenirányítók álltak az elektromos autót vásárlók garázsában:

Ahogy ma is, a gyártók és az elektromos autók tulajdonosait, felhasználói tömörít? egyesületek az autók gyártásának, fejlesztésének és a tölt?hálózat építésének párhuzamosságát próbálták megvalósítani: ahogy egyre több elektromos autó van az utakon, legyen egyre több tölt? is hozzájuk!

A büdös, hangos, bonyolult, nehézkesen vezethet? benzines autóknál kezdetben nem volt lassabb az elektromos kocsi sem, Londonban és New Yorkban elektromos taxik rótták az utcákat. Amerikában, ahol a legnagyobb ívet futották be (na, ez nem képzavar!) a villanyautók, a századfordulón a gépkocsik 40%-át még g?z hajtotta, de már 38% volt az elektromos autók aránya és csak a maradék 22% ment benzinnel.

B?vebben: http://verde.444.hu/2015/06/16/villanyautok_a_szazadelon/

Forrás: http://verde.444.hu/

 

 

Foka Ökokiköt? néven nyílik meg hamarosan Szeged legújabb és legkörnyezetbarátabb úszóháza a Fels? Tisza-parton, a vízitelep mellett. A közel negyedmilliárd forintos beruházásra 160 millió forint uniós támogatást nyert az úszóm?vet m?ködtet? cég.

jun17.2

Napelemes ökokiköt? nyílik a Fokán. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Fából készült lépcs? vezet fel a Fels? Tisza-parton, a vízitelep mellett egy szintén fadeszkákból álló ösvényre. Az ártéri erd? szintje fölött néhány méterrel sétálva lehet eljutni Szeged legújabb és legkörnyezetbarátabb úszóházára, a Foka Ökokiköt?be.

– Rendszeresen járok hajózni, egy barátom kajakozik, szeretjük a Tiszát, amely úgy éreztük, méltatlanul kihasználatlan. Itt, a Sárgán n?ttem föl. Gyönyör? a Maros, a Körös-torok, ezért arra gondoltunk, meg kellene mutatni másoknak – mondta Csányi Sándor, az ökokiköt?t üzemeltet? kft. ügyvezet?je.

Üzlettársaival olyan kishajókat akartak üzemeltetni, amelyek megfizethet?k és rentábilisan bérbe adhatók. – Elkezdtünk agyalni: legyenek a hajók jogosítvány nélkül is vezethet?k, legyen egy vendéglátóhely, iroda téliesített, összkomfortos felépítménnyel, hogy egész évben használható legyen. 2012 nyarán pont volt egy turisztikai pályázat. Akkor már egy éve dolgoztunk a terveken – mesélte Csányi.

Az Exedra-Bau Kft. 159 millió 244 ezer forint uniós támogatást nyert a Turisztikai attrakciók és szolgáltatások fejlesztése cím? pályázati kiíráson. A 227 millió 492 ezer forintos összköltségvetés? beruházásból készült el a régióban egyedülálló környezetbarát úszóm?. A cél, mint Csányi elmondta, az volt, hogy Szegeden és a térségben fellendüljön a vízi élet és a vízi turizmus.

A kiköt?n álló épület tetején 44 napelem gondoskodik a h?tésr?l és a f?tésr?l.

B?vebben: http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/napelemes_okokikoto_nyilik_a_fokan/2434066/

Forrás: delmagyar.hu