Napenergia kerozin helyett?

Share Button

B? egy évtizedre vagyunk még attól, hogy akár kisebb utasszállító gépeket m?ködtessünk fosszilis üzemanyagok nélkül. De az már nagy fegyvertény, hogy az egyszemélyes szolárrepül?gép körbe tudta repülni a földgolyót. Az el?z? modell 2012-ben még képtelen volt erre.

Solar-Impulse2-2

(fotó: solarimpulse.com)

Július 26-án fejezte be Abu Dhabiban világ körüli útját a Solar Impulse 2 névre hallgató repül?gép (ld.  a képen), melynek 16 hónapba telt, hogy több szakaszban megtegye az utat. Természetesen egy csepp kerozin nélkül. Az utazás 2015. március 9-én kezd?dött, ugyancsak Abu Dhabiban. A szüneteket nem számolva, összesen 500 órányi repülés kellett ahhoz, hogy visszaérjen a közel-keleti városba a repül?gép. A túra 40 000 kilométert ölelt fel. Az egy éves id?tartam oka az volt, hogy gyakran kedvez?tlen id?járás késleltette a felszállást, illetve szakította meg a repülést. A gépnek 16-szor kellett leparkolnia a szárazföldön. Több országokban hónapokig kellett várakozni.

A projekt mögött álló két svájci férfi,Bertrand Piccard és Andre Borschbergels?sorban a megújuló energiában rejl? potenciált szerették volna demonstrálni az expedícióval. Elmondásuk szerint inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. Az utazás utolsó fázisában maga Piccard vezette a gépet.

A propelleres gép szárnyain 17 000 darab napkollektort helyeztek el. A gép meghajtásáról továbbá négy motor gondoskodott. A fölös energiát akkumulátorok tárolták. A gép szárnyainak nagyobb volt a fesztávolsága, mint a Boeing 747-es repül?gépnek, mégsem nyomott többet, mint egy átlagos, öt személyes családi kocsi. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzs? gépeknél az, hogy könnyen felborulhatnak a leveg?ben.

A zöld repül?út kezdeményezése 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repül?gép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A jelenlegi gép el?dje, a Solar Impulse 1 els? nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában. Arról a gépr?l nyíltan állították tervez?i, hogy még nem alkalmas a föld körüli túra megtételére.

A mérnökök sokáig küzdöttek a technológia korlátaival: a korai modellek nem tudtak annyi energiát termelni a napsugarakból, hogy az elég legyen egy repül?gép és egy pilóta súlyának felemeléséhez. De ahogy javult a napelemek hatékonysága, javultak az esélyek is. A tervez?knek azonban az energiatárolás problémájával is szembe kellett nézniük, hiszen az esti órákra vagy a felh?s id?szakokra szükséges energiát valahol tárolni kell. Az erre szolgáló eszközök plusz súlyt jelentenek.

Solar-Impulse2-3

Hát ?k mind nem tudnak felszállni a fedélzetre. A Solar Impulse 2 ugyanis egyszemélyes.

Piccard sajtóközleményben osztotta meg a nagyérdem?vel technológiai jóslatát: szerinte 10 év múlva 50 f?s utasszállító gépek is fel tudnak majd szállni pusztán napenergiás meghajtással, hogy “közepesen hosszú” távolságokban tegyenek meg utakat. Egyébként Piccard járta körül a Földet el?ször egy h?légbalonnal 1999-ben. Piccard hangsúlyozta, a Solar Impulse 2-höz szükséges technológiát mindennapi életünkben is sikerrel használhatjuk és általa felére csökkenthetnénk az emberiség széndioxid-emisszióját. Piccard és Borschberg olyan nemzetközi bizottság felállítását tervezik, mely tanácsadótestületként kezdeményezne és támogatna hasonlóan forradalmi horderej? fejlesztéseket, melyek megújuló energiákat használnak.

Forrás: piacesprofit.hu