B? egy évtizedre vagyunk még attól, hogy akár kisebb utasszállító gépeket m?ködtessünk fosszilis üzemanyagok nélkül. De az már nagy fegyvertény, hogy az egyszemélyes szolárrepül?gép körbe tudta repülni a földgolyót. Az el?z? modell 2012-ben még képtelen volt erre.
Július 26-án fejezte be Abu Dhabiban világ körüli útját a Solar Impulse 2 névre hallgató repül?gép (ld. a képen), melynek 16 hónapba telt, hogy több szakaszban megtegye az utat. Természetesen egy csepp kerozin nélkül. Az utazás 2015. március 9-én kezd?dött, ugyancsak Abu Dhabiban. A szüneteket nem számolva, összesen 500 órányi repülés kellett ahhoz, hogy visszaérjen a közel-keleti városba a repül?gép. A túra 40 000 kilométert ölelt fel. Az egy éves id?tartam oka az volt, hogy gyakran kedvez?tlen id?járás késleltette a felszállást, illetve szakította meg a repülést. A gépnek 16-szor kellett leparkolnia a szárazföldön. Több országokban hónapokig kellett várakozni.
A projekt mögött álló két svájci férfi,Bertrand Piccard és Andre Borschbergels?sorban a megújuló energiában rejl? potenciált szerették volna demonstrálni az expedícióval. Elmondásuk szerint inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. Az utazás utolsó fázisában maga Piccard vezette a gépet.
A propelleres gép szárnyain 17 000 darab napkollektort helyeztek el. A gép meghajtásáról továbbá négy motor gondoskodott. A fölös energiát akkumulátorok tárolták. A gép szárnyainak nagyobb volt a fesztávolsága, mint a Boeing 747-es repül?gépnek, mégsem nyomott többet, mint egy átlagos, öt személyes családi kocsi. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzs? gépeknél az, hogy könnyen felborulhatnak a leveg?ben.
A zöld repül?út kezdeményezése 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repül?gép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A jelenlegi gép el?dje, a Solar Impulse 1 els? nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában. Arról a gépr?l nyíltan állították tervez?i, hogy még nem alkalmas a föld körüli túra megtételére.
A mérnökök sokáig küzdöttek a technológia korlátaival: a korai modellek nem tudtak annyi energiát termelni a napsugarakból, hogy az elég legyen egy repül?gép és egy pilóta súlyának felemeléséhez. De ahogy javult a napelemek hatékonysága, javultak az esélyek is. A tervez?knek azonban az energiatárolás problémájával is szembe kellett nézniük, hiszen az esti órákra vagy a felh?s id?szakokra szükséges energiát valahol tárolni kell. Az erre szolgáló eszközök plusz súlyt jelentenek.
Piccard sajtóközleményben osztotta meg a nagyérdem?vel technológiai jóslatát: szerinte 10 év múlva 50 f?s utasszállító gépek is fel tudnak majd szállni pusztán napenergiás meghajtással, hogy “közepesen hosszú” távolságokban tegyenek meg utakat. Egyébként Piccard járta körül a Földet el?ször egy h?légbalonnal 1999-ben. Piccard hangsúlyozta, a Solar Impulse 2-höz szükséges technológiát mindennapi életünkben is sikerrel használhatjuk és általa felére csökkenthetnénk az emberiség széndioxid-emisszióját. Piccard és Borschberg olyan nemzetközi bizottság felállítását tervezik, mely tanácsadótestületként kezdeményezne és támogatna hasonlóan forradalmi horderej? fejlesztéseket, melyek megújuló energiákat használnak.
Forrás: piacesprofit.hu