Nyakunkon az energia forradalom

Share Button

Fontos átalakuláson megy keresztül az energiaszektor, az olaj mellett átalakult a gázpiac is, a szolárpanelek ára meredeken esik, komoly változások zajlanak a mobilitásban is – nagyjából ezek voltak a megállapításai a CFA Society Hungary és az ACCA közös szervezés?, Budapesten megtartott konferenciájának.

Pletser Tamás, az Erste olajpiaci elemz?je el?adása elején feltette a kérdést, vajon meddig lesz még a világ ráutalva az olajra. Rámutatott, hogy az elmúlt 50 évben folyamatosan emelkedett a világ olajfogyasztása, lényegében függetlenül attól, hogy az olajárak hogyan alakultak. Kiemelte, az olajfogyasztás a múltban sokkal jobban korrelált a GDP-növekedéssel, mint a reál árak alakulásával.

Véleménye szerint a szállítás és közlekedés miatt tudjuk nehezen nélkülözni az olajat, egyel?re még nem az látszik, hogy ugyanolyan dinamikus technológiai változás zajlana ezen a területen, mint ami az áramtermelésben végbement. A fejl?dés persze elkerülhetetlenül jön, azonban máig sok a megválaszolatlan kérdés. Nem tudni, melyik lesz a nyer? technológia, ami tartósan életképes lesz, ahogy azt sem tudjuk, ki fogja ezt kifizetni, ki állja az új infrastruktúra kiépítésének költségeit. A változás jön, de ez nem lesz gyors a szakért? szerint, az elektromos autók legkorábban 6-8 év múlva lehetnek versenyképesek – tette hozzá.

Az olajpiac kapcsán nem lehet elmenni Szaúd-Arábia mellett, mely a legmisztikusabb szerepl? jelenleg. Az ország a világ második legnagyobb bizonyított olajkészletével rendelkezik, és igen olcsón termel, jelenleg egy hordóra vetítve a kitermelési költségek 10-15 dollár körül lehetnek, a cash cost pedig csak pár dollár. Vagyis köszönik szépen egyel?re jól vannak, Pletser szerint azonban a 40 dolláros olajár környezet mellett tartósan nem tud fennmaradni a szaúdi rendszer.

Vargha Péter Simon, a Mol vezet? közgazdásza az energiapiacok forradalmáról beszélt, az olajpiacon végbement drámai változások kapcsán megemlítette, hogy a közel 2 éve végbement áresés mögött a f?leg kínai kereslet meggyengülése mellett az amerikai palaolaj kitermelés felfutása állt. Azt, hogy mikor mennyi lesz az ár, senki nem tudja megmondani, ez egy ciklikus iparág, korrekció azonban lesz. Ez utóbbi azonban nem megy végbe gyorsan.

Az olajpiac mellett jóval kevesebb figyelem hárul a gázpiacra, pedig itt is fontos változások történnek, az LNG (cseppfolyósított gáz) hullám jön, ami nem áll meg Ázsiában, Európát is elérni. 2020-ig az el?rejelzések szerint az LNG kapacitások globálisan több mint 50 százalékkal emelkedhetnek. A gázpiac mellett forradalom zajlik a szolár piacon is, a beépíthet? panelek ára folyamatosan esik, nincs már szükség állami támogatásra, hogy ezek versenyképesek legyenek. A szolár piac átalakulása jelent?sen megváltoztatja az energiarendszereket is.

Forró téma természetesen az elektromos autózás is, az elektromos autók kora a Mol közgazdásza szerint sokkal korábban eljöhet, mint ahogy azt bárki gondolná. Az akkumulátorok költsége meredeken csökken, az esés ráadásul a korábban gondoltnál is jelent?sebb.

A mobilitás terén is áttör? változások mennek végbe, a szakember kiemelte, ha kombináljuk a sharing economy-trendeket (Uber) és az önvezetés koncepcióját, ezek együttese hozza az igazi gyors változásokat. Összegzésképp elmondta, nyakunkon az energiaforradalom.

Trybek Gábor, a Business Lease Hungary kereskedelmi vezet?je szintén a mobilitásban zajló változásokról beszélt, a világ népessége n?, az emberek egyre magasabb életszínvonalon akarnak élni, egyre n? az utazás mennyisége, amit meg kell tenni. Emiatt több autóra van szükség, egy általa említett felmérés szerint 2050-re a 2010-es évhez képest négyszerez?dhet a világ autóállománya. A közlekedés költsége ugyanakkor Európa és Amerika vezet? városaiban jelent?sen az el?rejelzések szerint 2030-ig jelent?sen n?het, jobban, mint a bérek. Mi erre a válasz? Olyan új megoldások kellenek, melyek költség oldalról versenyképesebbek a hagyományos autótartásnál, tulajdonlásnál. A sharing economy ezen a téren is hódít.

Forrás: portfolio.hu