Olajkorszak: vége (de még nem azonnal!)

Share Button
  • Újra divatba jött az olajkorszak végéről írni
  • Hosszú távon ez valóban be fog következni, mert az alternatívák egyre olcsóbbak…
  • …de előtte még valószínűleg lesznek jó évei az olajnak is

Vargha Péter Simon és Pogonyi Csaba írása

yesterdaysfuel_final-1024x583

A tegnap üzemanyaga – de még nem azonnal. Kép: The Economist

Mindenki az olajkorszak végéről beszél. A szaúdiak pár év alatt függetlenítenék gazdaságukat az olajtól (más kérdés, hogy ez reális terv-e). Ráadásul, ahogy később kifejtjük, az elektromos autók is gyorsabban fejlődnek, mint azt a legtöbb előrejelző gondolta volna.

Akkor ennyi is volt az olajnak? Valószínűleg nem. Éppen a jelenlegi alacsony olajár miatt valamikor később még lesz pár jó éve az olajtermelőknek: a most visszafogott beruházások illetve a bizonytalanság a jövőbeli árakkal kapcsolatban valószínűleg felfelé fogja vinni az olajárakat. A várakozások mostanra megelőzték a valóságot, ahogy az lenni szokott nagy változások idején: az emberek csak a változás irányára koncentrálnak, de annak sebességét és az ellene ható erőket figyelmen kívül hagyják.

„Számolni is alig bírjuk, annyiszor jövendölték már az Olajkorszak végét. És eddig mindegyik előrejelzés hamisnak bizonyult. Persze ez nem azt jelenti, hogy az ilyen előrejelzések mindig tévedni fognak.” – írtuk két évvel ezelőtt a Hogyan ér véget az Olajkorszak? posztunkban. Hol tartunk most?

Hosszú távon az olaj halott

A technológia sokkal gyorsabban fejlődik, mint azt korábban gondoltuk. 2011 óta szó szerint lejöttünk a térképről az elektromos akkumulátorok árában, annyira estek az árak (és nem mellesleg az olajárakban is). Az is fontos viszont, hogy az elektromos autók elterjedését az olcsó akku gyorsítja, az alacsony olajár viszont lassítja.

Drasztikus az akkumulátorok költségcsökkenése. Forrás: Nykvyst et al, 2015, saját számítások, sajtóriportok

Drasztikus az akkumulátorok költségcsökkenése. Forrás: Nykvyst et al, 2015, saját számítások, sajtóriportok

Az akkumulátor ára továbbra is a legnagyobb pénzügyi gátja az elektromos autók elterjedésének. Az elektromos autók sokkal hatékonyabbak és az előállításuk is egyszerűbb és olcsóbb, mint a benzines/dízeles társaiké. Mostanáig viszont az áram tárolásához használt akkumulátorok túlságosan drágák voltak. Az ár azonban gyorsan esik. Ha a költségcsökkenés az előző évekhez hasonló ütemben folyik tovább, az áttörés már valamikor a 2020-as évek elején eljöhet. Ekkorra lehetnek – ha a teljes életciklusra vetített költségeket nézzük (autó ára + 10-15 évnyi üzemanyagköltség + szervizelés) – olcsóbbak az elektromos autók a benzines vagy dízeles autóknál.

Forrás: gurulohordo.blog.hu

Bővebben