Rossz ötlet volt a SolarCity felvásárlása, jönnek a bezárások

Share Button

Az elektromos autógyártó Tesla nemrégiben egy 9 %-os dolgozói létszámcsökkentés mellett döntött – azonban nem ez az egyetlen visszalépés a cég életében. Mint kiderült, legalább 13, napenergia rendszerek telepítésével foglalkozó egységet is bezárnak, összesen 9 államban. Ezzel a lépéssel pedig a SolarCity felvásárlása, melyre 2 évvel ezelőtt 2,6 miliárd dollárt költöttek, már nem tűnik olyan jó üzletnek. 

Jelenlegi és korábbi Tesla alkalmazottak beszámolóiból és belső vállalati dokumentumokból kiderült, hogy a legutóbbi elbocsátások nemcsak az autógyártó-részleget, hanem a korábbi SolarCity tevékenységét is érintik, sőt véget vetettek a Home Depot-val indított kiskereskedelmi megállapodásnak is, ami az eladások felét generálta és közel 800 üzletben tette elérhetővé a Tesla termékeit.

A Home Depot-val fennálló üzleti kapcsolat lezárása egyébként a vállalat dolgozóit is meglepte, mivel februárban még a megállapodás kibővítéséről volt szó.

Bezárások

A Reuters által megszerzett listából kiderül, hogy 60 installációs létesítmény marad nyitva és 13-14 kerül bezárásra. A Tesla nem nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy mely telephelyeket tervezi bezárni és pontosan hány munkavállaló veszíti el az állását, az e-mailekből azonban kiderül, hogy Kalifornia, Maryland, New Jersey, Texas, New York, New Hampshire, Connecticut, Arizona és Delaware államokban zárnak be egységeket.

  • Felvásárlás vagy mentőöv?
A SolarCity a Tesla napenergia szolgáltatásokra specializálódott leányvállalata. Közel két évvel azután, hogy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója meglehetősen ellentmondásos módon felvásárolta az unokatestvérei által alapított, de jelentős adósságot felhalmozó, napelemeket telepítő céget, az ezzel együtt járó kötelezettségek egyre súlyosabb pénzügyi nehézséget jelentenek a vállalat számára.A 2,6 milliárd dolláros vételár kifizetésével ugyanis Musk átvette a 2,9 milliárd dolláros adósságterhet is, aminek egy jókora szeletét záros határidőn belül törleszteni kell.

A Teslának súlyosabb gondja is van a Model 3-nál

Kommunikációs fronton egyelőre kitart a Tesla, az alábbi választ küldték el közleményben a Reutersnek:

„Továbbra is arra számítunk, hogy a Tesla napelem és akkumulátor üzletága hosszabb távon akkora méretű lesz, mint az autós üzletág.”

A Home Depot-n keresztüli értékesítési csatorna megszüntetését pedig azzal magyarázták, hogy a SolarCity tevékenységét könnyebben be tudják emelni a Tesla high-end szolgáltatási csomagjába azzal, hogy az értékesítést 90 Tesla-üzletben elérhetővé teszik.

A számok másról árulkodnak 

A fenti kijelentések azonban egyre kevésbé tudják meggyőzni az elemzőket.

„Gyakorlatilag úgy tűnik, mintha azt mondanák, nem rendelkeznek semmiféle stratégiával a napelemek eladásával kapcsolatban” – nyilatkozta Frank Gillet, a Forrester Researcher elemzője.

Az operatív bezárások új kérdéseket vetnek fel a Tesla készpénzhiányban szenvedő napenergia-üzlete szempontjából, egyben megkérdőjelezik Musk érvelését a fúzióval kapcsolatban.

Az idei első negyedévben a Tesla 76 megawattnyi napelemet telepített, mely érték erősen elmarad a SolarCity 2016-os első negyedéves, 200 megawattos adatától. A SolarCity ekkor még az iparág vezető szereplője volt, azóta a Sunrun jócskán lehagyta őket az értékesítési számokban. A Tesla csökkenő napelem értékesítése ráadásul veszélyeztetheti a Panasonic-kal indított közös vállalkozás jövőjét is, melyet 2016-ban jelentettek be, miután a Tesla kifejezte az igényét a SolarCity felvásárlására, hogy több napelemet tudjon legyártani az új gyárában, New Yorkban.

A Tesla és New York állam között fennálló egyezmény értelmében a vállalattól elvárják, hogy 5 milliárd dollárt költsön el 10 éven belül. Amennyiben a Tesla nem tudja teljesíteni ezen követeléseket, úgy lehetséges, hogy több tízmillió dollárt kell majd költenie bírságokra, elvesztheti a bérleti engedélyét vagy vagyonleírásra kötelezhetik. A Reuters kérdéseire reagálva a Tesla közölte, hogy sikerül teljesítenie a vállalásait.

Home Depot és Sunrun

A Home Depot szóvivője Stephen Holmes elmondta, hogy a kiskereskedelmi társulás a Teslával az év végéig tarthat, majd hozzátette, hogy a Tesla versenytársával a Sunrunnal viszont továbbra is folytatják az együttműködést.

Tény, hogy az efféle társulások drágák, egy vásárló megszerzése a Home Depot-n keresztül akár a 7000 dollárt is elérheti, szemben a 4000 dolláros iparági átlaggal – viszont az értékesítés fele innen származott. Az elmúlt év során pedig a Tesla felhagyott a háztól házig történő (közvetlen) eladásokkal, ami a SolarCity egyik leghatékonyabb eszköze volt az új vásárlók bevonására, és immár az üzletkötők sem kaptak engedélyt helyi események megszervezésére vagy online lead-ek megvásárlására – derült ki egy volt alkalmazott elmondásából.

Így viszont már két fontos értékesítési csatornát szüntetett meg a vállalat. Honnan jön akkor a beígért növekedés?

Forrás: kitekinto.hu