Tiszta és el nem fogyó üzemanyag? Úgy tűnik, lehetséges

Share Button

Az EU által finanszírozott SOLAR-JET kutatási projekt keretében a világon el?ször állítottak el? napenergia felhasználásával vízb?l és szén-dioxidból (CO2) sugárhajtóm?-tüzel?anyagot – tájékoztatott az Európai Bizottság sajtóközleményben.

a28.10

A napreaktor szén-dioxidot és vizet alakít át szintézisgázzá.
Forrás: EB

A kutatóknak el?ször sikerült tudományos hitelességgel végigvezetni a megújuló energiából származó kerozin teljes el?állítási láncát. A folyamathoz koncentrált fényt használtak magas h?mérséklet? energiaforrásként. A projekt még kísérleti szakaszban van, eddig egy pohárnyi sugárhajtóm?-tüzel?anyagot állítottak el? laboratóriumi körülmények között, szimulált napfény segítségével. Mindamellett az eredmények azzal a reménnyel kecsegtetnek, hogy a jöv?ben bármely folyékony szénhidrogén-üzemanyagot el? lehet majd állítani napfénnyel, szén-dioxidból és vízb?l.

Máire Geoghegan-Quinn, a kutatásért, az innovációért és a tudományért felel?s európai biztos a következ?képpen nyilatkozott: „Ezzel a technológiával talán egy napon tiszta és szinte kifogyhatatlan üzemanyagot tudunk majd el?állítani a repül?k, gépkocsik és más közlekedési eszközök számára. Megvalósulásával jelent?sen n?ne az energiabiztonság, és a globális felmelegedésért leginkább felel?s üvegházhatású gázok egyike hasznos energiaforrássá alakulna.”

Az eljárás

Els? lépésben a kutatók koncentrált fény – szimulált napfény – segítségével a szén-dioxidot és a vizet szintézisgázzá alakították egy fém-oxid-alapú anyagokat tartalmazó, az ETH Zürich egyetemen kifejlesztett magas h?mérséklet? napreaktorban (lásd az ábrát). A szintézisgázt (hidrogén és szén-monoxid elegyét) azután a Shell a közismert „Fischer–Tropsch-eljárással” kerozinná alakította át.

A koncentrált napsugárzással történ? szintézisgáz-el?állítás ugyan még a fejlesztés korai szakaszában van, a szintézisgáz feldolgozásával világszerte máris több cég, köztük a Shell is foglalkozik. A két technológia ötvözésével egy napon biztonságossá, fenntarthatóvá és méretezhet?vé válhat az ellátás nem csak a repül?gép-, a dízel, és a benzin hajtóanyagok, de akár a m?anyagok esetében is. A Fischer–Tropsch-eljárással el?állított üzemanyagok min?ségét már tanúsítvány igazolja, azok a meglév? járm?vekben és repül?gépekben a motor vagy az üzemanyag-ellátó infrastruktúra átalakítása nélkül alkalmazhatók.

Három éve indult a projekt

A négyéves SOLAR-JET projekt 2011 júniusában indult, és a hetedik kutatási és technológiafejlesztési keretprogram támogatása révén 2,2 milliárd euróból gazdálkodhat. A SOLAR-JET projektben tudományos intézmények és iparvállalatok kutatóintézetei vesznek részt (ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Shell Global Solutions, valamint projektirányítási partnerként az ARTTIC).

B?vebben: tozsdeforum.hu

Forrás: tozsdeforum.hu

Vélemény, hozzászólás?