Tömegével választják a napenergiát Amerikában

Share Button

Folyamatosan n? a kereslet Amerikában a napenergia iránt, a háztartások tömegével szerelik fel a napelemeket, amib?l olyan cégek profitálnak jelent?sen, mint például a SolarCity. Igen, az a SolarCity, ami történetesen a Tesla vezéréhez, Elon Muskhoz köthet?.

au11.2Kapásból két szám, ami az amerikaiak napenergia iránti éhségét szemlélteti:

  • 107 MW kapacitást telepített áprilistól júniusig a SolarCity.
  • További 218 MW kapacitásra kapott megrendelést.

Nos, az elmúlt években összesen 650 MW-ot sikerült telepíteni a társaságnak, most pedig egy negyedév alatt sikerült elérni ennek egyhatodát. Mondani sem kell, hogy ez abszolút negyedéves rekordnak számít a cég életében, nem csak a telepített, hanem a megrendelt kapacitások esetében is. Napenergia-boom?

Szexi konstrukció

A SolarCity esetében ami a leginkább vonzó lehet, hogy a háztartások 20 éves szerz?dés keretében lízingelhetik a napenergia-rendszert, amit így a társaságnak fizetnek. A szerz?déseket úgy alkották meg, hogy kezdetben ez ne jelentsen nagy költséget a vásárlók számára, ne legyenek beszerelési költségek. Így a közüzemi számlákat alacsonyabb díjra cserélhetik az ügyfelek, ráadásul még környezetbarát megoldást is választottak.

Közben a SolarCity ezeket a berendezéseket értékesíti különböz? partnerek számára, majd visszalízingeli ?ket. Erre azért van szüksége, mivel a kormányzati adókedvezményeket csak olyan cégek tudják igénybe venni, akik jelent?s adóalappal bírnak (A SolarCity a veszteségek miatt nem ilyen.). Így viszont a SolarCity a fizetett és megszerzett lízingdíjak miatti különbségek, és adókedvezmények miatt jelent?s forráshoz (Tax Equity) jut.

Nem rövid távú sztori

Az persze tény, hogy a 20 éves szerz?dések alatt megtérül a SolarCity befektetése (nyilván kiszámolták ?k is), ám rövid id?távon a jelent?s marketingköltségek, és az általános költségek relatíve magas szintje miatt még nem tud nyereséget elérni a vállalat.

Már csak azért is, mert a marketinggépezetet nem árt minél magasabb hatásfokon üzemeltetni, és minél több ügyfél számára telepíteni a rendszereket. 2017-t?l ugyanis vélhet?en csökken majd a napenergiára adott adókedvezmények mértéke, ez pedig nem jó hír a cég számára sem.

Ez alapján a SolarCity értékét nem a jelenlegi árbevételek, vagy éppen az eredményessége határozza meg. Sokkal inkább az a várható készpénzáramlás, ami majd a jöv?ben érkezik a cég felé. A SolarCity ezeket az értékeket mindig ki is számítja, ez alapján pedig már közel 3,3 milliárd dollár várható a szerz?désekben.

Persze azt tudjuk, hogy a pénznek id?értéke van, 1 mai dollár értékesebb, mint 1 dollár a jöv?ben. Ezért ezek a szerz?dések önmagukban ennyit nem érnek, hanem valamivel kevesebbet. A SolarCity számításai szerint a jöv?beli pénzáramlások mai értékre számítva (tehát diszkontálva) megközelít?leg 1,8 milliárd dollárt érnek. (Persze csak abban az esetben, ha az ügyfelek a 20 éves szerz?dés után élnek a 10 éves meghosszabbítás jogával.)

Ez alapján akár azt is lehetne mondani, hogy a SolarCity jelenleg akkor 1,8 milliárd dollárt ér. Ez azonban hibás feltételezés, hiszen ha jobban belegondolunk, a növekedési ütem alapján vélhet?en a jöv?ben is jönnek majd új ügyfelek, akik növelik a jöv?beli pénzáramlást, és a diszkontált értéket is.

Telepített kapacitásonként, 1 MW jelenleg a SolarCity számításai alapján 1 720 dollárt ad hozzá ehhez az értékhez. Ez viszont szintén n?, egy negyedéve még csak 1 560 dollárt, egy éve pedig 1 270 dollárt mutatott. Ez alapján jogos feltételezés, hogy a jöv?ben csak tovább n?het ez az érték.

A SolarCity is ezzel számol, idén további 200-250 MW kapacitást telepítését tervezik, jöv?re pedig már 900-1000 MW körül alakulhat ez a mutató. A diszkontált pénzáramlások értéke a menedzsment tervei, és az elemz?k számításai alapján 2017-re 9 milliárd dollárra emelkedhet. Ha ezt az értéket 2015 végére számítjuk vissza (diszkontálás) akkor nagyjából részvényenként 82 dollárt érhet a SolarCity sztorija. Vagyis többet, mint a jelenlegi 76 dollár körüli érték.

Lehet benne kakaó

A jelenlegi negyedév azonban jól mutatja, hogy a napenergia iránti igény óriási, a pozitív meglepetés esélye így még nagyobb lehet, amib?l a SolarCity keményen profitálhat. A vártnál több telepített kapacitás (mint például a mostani negyedévben) ugyanis a jöv?ben busásan megtérül majd, és nem csak a jelenlegi értékeltségét igazolhatja majd a vállalalat, hanem akár felértékel?dési potenciállal is kecsegtethet.

B?vebben: investor.hu

Forrás: investor.hu