Új alumínium-levegő akkumulátort mutattak be

Share Button

Az izraeli Phinergy mérnökei bemutattak egy olyan akkumulátort, amely állítólag 3000 kilométeren át képes m?ködtetni egy Citroën C1-et. Az általuk fejlesztett rendszer képességeit egy 1800 kilométeres tesztúttal demonstrálták, ez pedig háromszor akkora távolságot jelent, mint amennyire a jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható akkuk képesek. Még pozitívabb, hogy az akku csak 100 kilogrammot nyom, vagyis ötödannyit, mint a Tesla Model S-ben található darab.

Az elmúlt évek fejlesztései els?sorban a lítiumion- és a lítium-leveg? akkumulátorokról szóltak, a Phinergy mérnökei azonban más fémekkel, alumíniummal és cinkkel kísérleteznek fém-leveg? akkuik megalkotásakor. A fejlesztéseket az Alcoa Canada nev? alumíniumgyártó céggel karöltve végzik, a most tesztelt rendszert például egy olyan kanadai telephelyen állították el?, amely szinte teljes mértékben hidroelektromos energiákra támaszkodva m?ködik.

Az alumínium-leveg? akkuk m?ködésük során egy olyan leveg?-elektródát használnak, amely képes kivonni a környez? leveg?b?l az oxigént. Vagyis a katód ez esetben nem egy folyékony vagy szilárd állagú, oxigént tároló anyag, és mivel folyamatosan kapja az utánpótlást, nem igényel újratöltést vagy cserét. Kialakításának köszönhet?en egyúttal jóval könnyebb is a hagyományos akkuknál.

Egy hagyományos és egy leveg?-elektródával rendelkez? akkumulátor

Egy hagyományos és egy leveg?-elektródával rendelkez? akkumulátor

A most bemutatott rendszer egy porózus elektródát használ katódként, amely kis kiterjedéséhez képest nagy felülettel rendelkezik, így jelent?s mennyiség? oxigént képes kisz?rni a leveg?b?l. Az elektróda anyagában egy ezüst alapú katalizátor biztosítja, hogy a szén-dioxid ne zavarja meg annak m?ködését. Ez utóbbi a fém-leveg? akkumulátorok nagy problémája, mivel a katódhoz kapcsolódó szén-dioxid fokozatosan szénnel telíti a felületet, amely így nem lesz képes feladata megfelel? szint? ellátására.

Az alumínium-leveg? akkukban a fém id?vel alumínium-hidroxiddá alakul, használhatatlanná téve a rendszert, vagyis az ilyen akkuk nem tölthet?k újra, hanem teljes cserére szorulnak. Nagy el?ny persze, hogy az elhasználódott akkumulátorokból aztán új akkuk gyárthatók le. Az ilyen rendszer? autókban tehát pár havonta le kell cserélni az akkut, a fejleszt?k szerint azonban ez egy megfelel?en ellátott szerel?hálózattal könnyedén megoldható. A Tesla mérnökei tavalyi bemutatójuk során 90 másodperc alatt hajtották végre egy, a most bemutatottnál jóval nehezebb akku cseréjét, vagyis a dolog várhatóan kevesebb id?t vesz majd igénybe, mint egy átlagos tankolás.

A napokban tesztelt járm? érdekessége, hogy azt alumínium-leveg? és lítiumion-akkumulátorral is ellátták. Az elgondolás az volt, hogy a rövid, városi utakon a lítiumion-akkura támaszkodik a rendszer, a másik akkumulátor pedig csak az 50 kilométernél hosszabb távokon lép m?ködésbe, így hosszabb élettartamú lehet, mintha folyamatosan ezt használná a gépjárm?.

A Phinergy, ahogy már említettük, más fém-leveg? akkukkal is kísérletezik. Az általuk fejlesztett cink-leveg? akkumulátor például rendkívül tartósnak t?nik, és több ezer órányi m?ködés után is alig mutatja az elhasználódás jegyeit. Ennek gazdaságos gyártása, és tömeges el?állítása azonban jelenleg még komoly akadályokba ütközik, a cég fejleszt?i viszont bíznak abban, hogy csak id? kérdése, és megoldást találnak a problémákra.

forrás: ipon.hu