Van ingyen ebéd, de szenvedni kell érte

Share Button

Nagy meglepetések nem értek senkit a nagy országjáró villanyautós túrán, de az e-Tap2 alatt így is komoly tanulságokkal lettünk gazdagabbak. A legfontosabb: hiába fikázzák sokan, nem a villanyautó, mint műfaj a szar, hanem az ország vonatkozó infrastruktúrája. Villanyautóval bárhová el lehetne viszonylag kényelmesen jutni, ha az illetékesek nem alibiznének folyton. Mert rendes villámtöltő-hálózat nélkül állandó logisztikázás, értelmetlen országjárás tud lenni egy távolabbi városba vezető út. 2016 őszén még nagyon nem ideálisak a körülmények egy villanyautós számára – itt tartunk most, innen kell fejlődnünk. Van hová, és nagyon figyelünk.

13871328_e31e43c2297fe879d3e987e87c792906_wm

Most például az a helyzet, hogy kis túlzással Szolnok a mai magyar villanyautós Rómája. Szinte minden út oda vezet, de legalábbis keresztül rajta, ha az ország keleti, dél-keleti vagy déli részébe utazna. Mert csak ott van egy nagyobb távolságra utazó villanyautós számára annyira fontos villámtöltő. Ez persze csak azokra igaz, akik chademo rendszerű csatlakozóval töltekeznek (Kia Soul EV, a Nissan Leaf is ilyen), akinek viszont VW, BMW vagy egyéb villanyautója van, amit más rendszerű konnektorral lehet a hálózathoz csatlakoztatni, még rosszabb helyzetben vannak. Mert csak ezekkel a villámtöltőkkel lehet a legtöbb villanyautót elég gyorsan (értsd 30-40 perc alatt akár 80-90 százalékig is feltölteni. Nagy távra utazásnál már egy szimpla Type–2 csatlakozós töltés is 4-5 órás kényszerpihenőt jelenthet, ha eléggé le van merülve a kocsi. A fali dugaljból töltekezés 10-13 órás teljes töltéséről már ne is beszéljünk.

Egészen elképesztő túrákra kényszerül az ember, ha Pécsre, Bajára vagy mondjuk Szegedre utazna. Pécsre ugyanis, ha nem tudnák, Siófokon keresztül vezet az út. De legalább van Pécsen is villámtöltő, nem úgy mint Szegeden. Ahová természetesen Szolnokon keresztül lehet lejutni, ha mondjuk Budapestről indulunk, és út közben tölteni kell a kocsit, mert egy szuszra nem adja ki a távot (télen a Budapest-Szeged 170 kilométere nagy távolság tud lenni egy villanyautónak). Így lesz egy mindenki más számára másfél órás útból bő négyórás túra egy villanyautósnak. Aztán Szegeden lehet hosszú programot szervezni, mert a visszaútra szükséges áramot nem lehet pikk-pakk összeszedni, a nyilvános töltő csak Type–2-es csatlakozóval rendelkezik, amivel 4-5 órát tuti elszöszmötöl a kocsi, mire lesz benne annyi kraft, hogy megint elinduljon Szolnok felé, ha már az ember haza szeretne jutni Budapestre. Persze az is lehet megoldás, hogy mindenhová 65-70-es tempóval utazik az ember, úgy tényleg amperszagon is elvan a kocsi, olyan keveset fogyaszt.

Forrás/bővebben: totalcar.hu