Váratlan helyről sürgetik a dízel- és benzinmotorok betiltását

Share Button

A Shell támogatná, hogy a jelenleg tervezett 2040-es céldátumnál hamarabb tiltsák be a belsőégésű motorokat az Egyesült Királyságban. Egy korábbi dátum kijelölése megkönnyítené a befektetői döntéseket és a fogyasztói attitűd megváltoztatását – fogalmazott Ben van Beurden, a társaság vezérigazgatója a The Guardiannek.

A Shell-vezér szerint az Egyesült Királyságnak e téren jóval nagyobb sebességet kellene diktálnia, mint a világ többi részének, így például az e-mobilitásra szükségszerűen lassabban váltó Afrikának vagy Ázsiának. A cégvezető ugyanakkor nem fejtette ki, hogy Japán, Dél-Korea vagy Kína miért ne lenne képes hasonlóan tempósan áttérni a tiszta technológiákra a közlekedési-szállítási ágazatban.

Az elektromos autók terjedése több fronton is kihívást jelent az olajcégeknek, miután fő termékük, az olaj keresletének csökkenése mellett benzinkútjaik forgalmát is veszélyezteti. Az olajtársaságok pedig igyekeznek is nyitni az e-mobilitás felé. Ennek jegyében a Shell tavaly októberben megvásárolta az egyik legnagyobb európai elektromos töltőpontokat üzemeltető NewMotion nevű holland társaságot, amely több mint 30 ezer e-kúttal rendelkezik Hollandiában, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. A BP pedig idén júniusban közölte, hogy 130 millió fontért megvásárolja az Egyesült Királyság legnagyobb elektromos autó töltőket előállító cégét, a Chargemastert, és a vállalat tervei szerint az akvizíciót követő 12 hónap folyamán 1200 brit benzinkútját elektromos autó gyorstöltőkkel szereli majd fel.

A szigetországban napjainkban mintegy 140 ezer részben vagy teljes mértékben elektromos autó van üzemben, az újautó piacon pedig mintegy 2 százalékos részesedéssel rendelkeznek az elektromos járművek. A tisztán elektromos járművek azonban ennek a mennyiségnek csak kis részét teszik ki.

A tiszta energiaforrásokra való áttérés melletti kiállás mellett ugyanakkor Van Beurden erősen kritizálta azt a jelenséget, hogy a tengerentúlon több város peres úton kívánja elismertetni a nagy olajcégek klímaváltozásban betöltött felelősségét. A Shell vezér bizarrnak nevezte, hogy az olajvállalatok termékeinek használói azt állítják, nem akarjuk a termékeiteket, miért erőltetitek ránk. Az ügy azért ennél összetettebb, az említett perekben a vád sokkal inkább azt állítja, az olajcégek már évtizedekkel ezelőtt felismerték a fosszilis tüzelőanyagok földi klímára gyakorolt hatását, de ezekről nemhogy nem informálták kellőképpen fogyasztóikat, de igyekeztek letagadni is.

Forrás: portfolio.hu