A megújuló energia egyre nagyobb teret vesz el a fosszilis energia el?l. Már nem arról van szó, hogy egyre feljebb zárkózik – valójában már le is hagyta a hagyományos energiaforrásokat, mert már 2013 óta nagyobb ütemben b?vülnek a megújuló kapacitások, mint a hagyományosak. Ezen belül is a napenergia olyan ütemben b?vül, hogy bár ma még csak egy százalék a teljes részesedése, az el?rejelzések szerint már 2050-re a legnagyobb energiaforrássá válhat.
Már itthon is sokan próbálkoznak vele, és nem is bánják meg, még ha kell is kicsit birkózni a szolgáltatóval, és az állam se mindig a megújuló energia irányába tereli a fogyasztókat. Az Egyesült Államok persze jóval el?rébb jár ezen a téren, ott már 2014 volt sorozatban a harmadik év, hogy a lakossági napenergia-piac több mint 50 százalékot n?tt, és az els? alkalom, hogy több rendszert telepítettek ebben a szegmensben, mint a vállalatiban. A zöldenergia-piaci elemzéseket készít? GTM Research szerint ez els?sorban annak köszönhet?, hogy egyre többféle és egyre szélesebb körben elérhet? pénzügyi konstrukciót kínálnak a cégek a rendszerek telepítéséhez. Ebben pedig nagyon fontos szerepe volt a Vasemberként is simert Elon Musk cégének, a Solarcitynek, amely néhány év alatt az Egyesült Államok vezet? napelemes cégévé vált.
Családban marad
A Solarcityt Lyndon és Peter Rive vezetik, el?bbi a cég vezérigazgatója, utóbbi a technológiai vezet?. Musk viszont nemcsak szintén tagja a vezet?ségnek, de a fivérek az unokatestvérei, akik az ? ötlete alapján hozták létre a céget 2006-ban.
Eleinte csak napelemek telepítésével foglalkoztak, de egy évvel ezel?tt vettek egy saját napelem-gyártót, a Silevót, és további gyártelepek építését tervezik. Ez jóval kevésbé látványos, mint egy dizájnos akku vagy egy csillogó-villogó napelem fejlesztése, de valójában a termel?kapacitás növelése a cég – és a napenergia – jöv?jének egyik legfontosabb alappillére.
Abszolút hisszük, hogy a napenergia még a mi életünkben a világ uralkodó energiaforrása lehet és lesz is, de ehhez még nyilvánvalóan rengeteg panelt kell legyártanunk és telepítenünk
– írták a felvásárlás bejelentésekor.
Egyel?re persze csak az USA-ban m?ködnek, ott viszont már messze ?k a piacvezet? napelemes cég. Éppen mostanában terjeszkednek viszont Mexikóba, és olyan szélsebes tempóbannövekednek, hogy ha nem omlik össze hirtelen az egész biznisz, a világ más országaiban is megjelenhetnek a jöv?ben. Mint oly sok techcég manapság, a Solarcity is indulása óta masszívan veszteséges: 2014-et 375 milliós negatívban zárta, ami majdnem két és félszerese az el?z? évinek. Viszont csak idén több mint havi 12 ezerrel b?vül az ügyfélkörük, amely lassan eléri a 300 ezret.
A Napnál világosabb
A napenergia-biznisz legalapvet?bb része természetesen a technológia: napelem nélkül nincs napenergia. Pusztán a technológia viszont kevés ahhoz, hogy bármiféle lényegi hatást lehessen elérni. Ehhez minél több helyre el is kell juttatni ezt a technológiát. Elemz?k szerint pedig éppen ebben van óriási szerepe a Solarcitynek és a napelem-piac kapuit szélesre táró finanszírozási konstrukcióiknak.
Forrás: index.hu