1 MW-os akkumulátoros rendszer tesz eleget a távoli alaszkai közösség ellátása jelentette kihívásnak

Az alaszkai Cordovában, a Prince William tengerszoros távoli részén található kis halászközösség, amely a Saft által kifejlesztett új akkumulátoros rendszernek köszönhetően képes volt hosszabb időszakokon keresztül elérni a fosszilis tüzelőanyagoktól való függetlenséget.

Share Button

 

 

Legifelvetel-Alaszla-CordovaCordova, Alaszka.

Kép: Wikimedia commons

 

Az ország többi részétől elvágva, a Prince William tengerszoros nyugati csücskében fekszik az alaszkai Cordova, amely csak hajóval vagy repülőn megközelíthető 2 200 lakosú kisváros. A város méret és megközelíthetőség terén mutatkozó hátrányait iparara ellensúlyozza, mivel a város az Egyesült Államok tizenegyedik legnagyobb tengeri élelmiszer beszállítója, és a vállalkozás évente körülbelül 100 millió dollárt hoz a településnek.

Ugyanakkor ez az Egyesült Államok legtávolabbi területe is, amely 100%-ban megújuló energiával működő időszakokat mutathat fel.

Mivel ennyire távoli területen fekszik, Cordova egyáltalán nem rendelkezik csatlakozással a nagy elektromos hálózathoz, ha az áramellátás megszakad, akkor sötét van, amíg meg nem oldják a problémát. A közösség éveken át a Cordova Electric Cooperative (Cordovai Elektromos Szövetség) vegyes rendszerével élt, amelyben dízelgenerátorok (összesen 2 MW) és 7,25 MW-os vízerőmű termelés működött két projekt keretében. Bár a vízerőmű olcsó és tiszta utat biztosított a közösség elektromos energiaigényének fedezésére, ez nem biztosította a folyamatos ellátás, és az átkapcsolás a dízel generátorokra kilowattóránként tízszer nagyobb költséggel járt.

Ezért történt, hogy Clay Koplin, a Cordovai Elektromos Szövetség vezérigazgatója és a városka polgármestere úgy döntött, eljött a változtatás ideje. A város 2016-ban lépéseket tett saját 1 MW/1 MWh kapacitású akkumulátoros rendszere előkészítése érdekében.

 

Clay-Koplin-CEO

 

Clay Koplin, a Cordovai Elektromos Szövetség vezérigazgatója a közösség saját 1 MW/1 MWh kapacitású akkumulátoros rendszere előtt.

Kép: Cordova Electric Cooperative

A Saft által fejlesztett és az ABB ipari elektronikájára épülő rendszer frekvencia szabályozást, terhelés szabályozást, vészáramot és tartalék dízel rendszert biztosít.

A rendszer 2019 júliusában állt üzembe, és azóta sikerült drasztikusan lecsökkenteni a közösség dízelalapú termeléshez kötöttségét. Novemberben a közösség 94%-os vízenergia termelést ért el, majd decemberben 86%-ot. Ezután hűvös, száraz tél következett, de a rendszer áprilisban képes volt ott folytatni, ahol abbahagyta, és lehetővé tette, hogy a közösség három héttel a tervezett időpont előtt 100%-ban vízenergiával működjön.

Ez nem azt jelenti, hogy Cordovának már nincs szüksége dízelre, inkább csak drasztikus mértékben csökkent az attól való függősége. A halfeldolgozási szezon idején az igény meghaladhatja a vízenergiával előállított mennyiséget, ez azt jelenti, hogy ennek az igénynek a fedezéséhez be kell kapcsolni a dízelüzemű generátorokat. Továbbá a generátor akkor is bekapcsol, ha az akkumulátor töltöttsége 30% alá csökken.

Bár a Cordovai közösség elsősorban arra büszke, hogy mérsékelni tudta a fosszilis üzemanyagoktól függését, nem elhanyagolhatók a megtakarítások sem. Egy ilyen távoli helyszínre történő szállítás miatt a dízelalapú termelés akár 10-szer annyiba is kerülhet, mint a vízenergiával történő előállítás, a vízenergia 6 cent/kilowattórája helyett 60 cent/kilowattóra költséggel. A valóságban az üzemanyag csak a felét teszi ki a dízeles termelés költségének, a többit a dízeles rendszer működtetése és karbantartási költségei viszik el.

A Cordovai Elektromos Szövetség becslései szerint a rendszer akár 500 USD/óra megtakarítást is jelenthet, és mostanáig összesen 52 500 dollárnyi megtakarítást eredményezett.

Forrás: pv-magazine

Hasonló témájú cikkünk:

A hét témája: szigetüzemű napelem – egész várost kapcsoltak le a hálózatról