A Fronius 100 százalékban helyben előállított, zöld hidrogénnel tankol fel egy hidrogénnel üzemelő buszt

Share Button

Az osztrák Fronius vállalat az energiamegoldások szakértőjeként ismét megerősíti úttörő szerepét a megújuló energiaforrások terén egy hidrogénnel üzemelő busz kéthetes kísérleti szakaszának keretében, amely ma kezdődött Welsben (Felső-Ausztria). Az egész Európában egyedülálló zászlóshajó projekt során a busz üzemanyagát a Fronius Solhub a helyben, napenergiából előállított zöld hidrogénnel fogja biztosítani.

A „Solaris Urbino 12 Hydrogen” kísérletet a politikai és üzleti élet számos képviselője jelenlétében indították el. A próbaüzem során a hidrogénüzemű busz két héten át fog közlekedni Wels városában tömegközlekedési eszközként. A Fronius Wels melletti Thalheimben fekvő kutatási és fejlesztési telephelyén naponta körülbelül 13 kg napenergiából előállított hidrogént tankolnak majd. A tankolás körülbelül 15 percet vesz igénybe, és a busz a használati körülményektől függetlenül legalább 160 km-t1 tesz meg. „A legjobb az egészben az, hogy az üzemanyagcellában lejátszódó, miniatűr erőműként működő kémiai reakció kizárólagos termékei a hő és a vízgőz. A hidrogénnel való tankolás gyors, kényelmes és alig különbözik egy dízelüzemű jármű tankolásától” – lelkesedik Anna Mejer, a Solaris Bus ügyvezetője.

„Nagyon izgalmas, hogy részesei lehetünk ennek az egyedülálló projektnek. A Solhub segítségével olyan teljes körű, kulcsrakész megoldást kínálunk, amely lehetővé teszi a helyi, zöld hidrogén előállítását és felhasználását üzemanyagcellával felszerelt járművek üzemanyaggal való feltöltésére. Ez egyben azt is jelenti, hogy újabb lépést tettünk a 24 óra napsütésről szóló elképzelésünk felé. A Solhub óriási lehetőséget kínál vállalatok és önkormányzatok számára, amelyek mind kulcsszerepet játszanak a jövőbeli energiaellátás kialakításában és megvalósításában” – magyarázza Martin Hackl, a Fronius International GmbH Solar Energy üzletágának globális igazgatója.

A Fronius számára a tesztüzem során a hangsúly a helyben termelt zöld hidrogén iránti igény tudatosításán és annak gyakorlati hasznosságának bizonyításán van. „Ezzel demonstráljuk, hogy a technológia működik, és már most alkalmas a mindennapi használatra” – mondja Thomas Rührlinger, a Fronius International GmbH hidrogén alapú megoldások üzleti fejlesztési részlegéről.

A Fronius Solhub mint a klímasemleges jövőbe mutató megoldás

A zöld, azaz megújuló energiaforrás kulcsfontosságú tényező a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében és a klímacélok elérésében. „A legnagyobb kihívást itt a zöld hidrogén rendelkezésre állása jelenti. A Fronius Solhub megoldja ezt a problémát azzal, hogy közvetlenül a helyszínen napenergiából zöld hidrogént állít elő” – magyarázza Martin Hackl. Ezáltal megszűnik a hosszú, környezetre veszélyes szállítási és import útvonalak szükségessége, és egyúttal garantálja a hidrogén CO2-mentes előállítását. A jövőben az olyan vállalkozások, mint a SAN csoport, naponta akár 100 kg zöld hidrogént is előállíthatnak közvetlenül a vállalat telephelyén.

 

A Solhub segítségével a Fronius moduláris megoldásokat kínál az energiaszektor integrációjához és a megújuló energiaforrások tárolásához. A fenntartható és helyben előállított hidrogén hatalmas potenciállal rendelkezik, hogy az energetikai forradalom fontos alapjává váljon, lehetővé téve a hazai hozzáadott érték és a regionális üzleti modellek kialakítását. „Az elkövetkező években számos további megvalósításra számítunk a kereskedelmi és gyártó vállalatok, az önkormányzatok és a tömegközlekedési vállalatok, a logisztikai és turisztikai szektor, a speciális járművek üzemeltetői és a megújuló energiával foglalkozó közösségek ügyfelei számára” – árulta el Rührlinger.

Erős együttműködés

A mobilitási szolgáltatók és a kereskedelmi vállalkozások közötti szoros együttműködés optimális feltételeket teremtett az első 100%-ban fenntartható, hidrogén alapú mobilitási projekt megvalósításához. A Fronius mellett a projekt partnerei közé tartozik a Wels-Linien, a Sabtours, Felső-Ausztria tartomány és a Solaris Bus.

1Az alkalmazott technológiának köszönhetően a busz egy tank üzemanyaggal legalább 350 km-es napi hatótávolságot képes elérni.