A koronavírus okozta válság után még inkább a zöld autózásé lehet a jövő

Share Button

A koronavírus egyértelműen egy lesz azon intő jelek közül, melyek a fenntartható fejlődés új útvonalai felé terelhetik a gyártó cégeket. Az elektromos autók kapcsán érdemes külön vizsgálni a kizárólag elektromos motorral rendelkező úgynevezett plugin-hybrideket, amelyek egyszerre rendelkeznek elektromos és hagyományos motorral is.

A fotó illusztráció (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A koronavírus okozta válságot követő korszak a fenntartható fejlődés új útvonalai felé terelheti a gazdaságot. A „zöld alternatíva” népszerűségét aláhúzza. hogy két év alatt bő negyvenszeresére növekedett Magyarországon az elektromos autótöltések száma és az erre fordított energia.

Míg két évvel ezelőtt összesen 13500 e-töltés volt, addig tavaly már 570 ezret rögzítettek.

A Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal adatai szerint a töltésre fordított energia volumene is biztató mértékben emelkedett az elmúlt időszakban.

Ezt a sikert nem önmagában kell szemlélnünk, hanem hozzá kell azt is tenni, hogy a gépjármű az elektromos autókat gyártók egyre jobban felhasználható gépkocsikat terveznek, illetve tesznek elérhetővé számunkra. Azt jelenti, hogy kevesebb időt kell a töltéssel bíbelődni illetve sokkal többet tudnak a mai kocsik már futni egy elektromos töltéssel, mint ezelőtt akár négy-öt évvel  – mondta Scherer Zsolt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási hivatal szóvívője az M1 Kék bolygó című műsorában.

Egy év alatt 75 százalékos volt a növekedés

Míg 2017-ben 123 ezer kilowatt órát töltöttünk elektromosan, addig 2019-ben ugyanez a mennyiség megközelítette az öt és fél milliót, a zöldrendszámos autók száma pedig elérte a tizenhétezret. Igaz, ebből csak 6500 tisztán elektromos. Egy év alatt 75 százalékos volt a növekedés a zöldrendszámos autóknál.

Az elektromos autózásban megfigyelhető, hogy

egyre nagyobbak a hatótávok,

ugyanakkor megjelentek már olyan kisebb modellek is, amelyek elérhetőbb áron megvásárolhatók a fogyasztók számára  –  fejtette ki Boza Pál közgazdász.

Hozzátette, az elektromos autók kapcsán érdemes külön vizsgálni az elektromos elektromos autókat, tehát kizárólag elektromos motorral rendelkező autókat illetve az úgynevezett plugin-hybrideket, amelyek egyszerre rendelkeznek elektromos és hagyományos motorral is. A növekedésnek egy jelentős része azért még az úgynevezett plugin-hybridekből származik, nem a kizárólagosan elektromos meghajtású autókból.

Számos érv szól az elektromos autók mellett

Számos érv szól környezetvédelmi szempontból az elektromos autók mellett, de az is tény, hogy a gyártásuk, fenntartásuk ma még nem teljesen károsanyag-kibocsátás mentes. Bár működésükkel nem szennyezik a levegőt, az első generációs elektromos autók, különös tekintettel az akkumulátoraik élettartamára, nem engedi nyugodtan hátra dőlni a szakembereket.

„Általában azt szokták erre mondani, hogy meg kell vizsgálni a teljes értékláncot, amin keresztül előállításra kerül egy elektromos autó és ebbe azt is bele kell számítani, amikor már nem funkcionál és újrafelhasználásra kerül, amennyiben erre lehetőség van. Jelen pillanatban az elektromos autók még a felívelés időszakában vannak, nagyon kevés került kivonásra a forgalomból és valóban az egy komoly probléma tud lenni, hogy az elektromos autóknak főleg az akkumulátora milyen módon fog újrafelhasználásra kerülni vagy miként lesz megsemmisítve”  –  hívta fel rá a figyelmet.

Jelen pillanatban,

kevés információ van arról, hogy hogyan viselkednek ezek az akkumulátorok.

Egy nagy kutatási téma az, hogy milyen mértékben és milyen gyorsasággal veszítenek az élettartamukból és ezt jelen pillanatban az akkumulátor gyártók sem tudják nagyon pontosan megmondani.

Az elektromos autók dinamikus terjedése egyértelműen az állami támogatásoknak, a töltőhálózat terjedésének és az akkumulátorok hatótávolságának folyamatos növekedésével magyarázható.

Egyetlen év alatt

az elektromos töltőoszlopok száma duplájára növekedett Magyarországon.

Jelenleg csaknem 1400 van belőlük. Ma már a fontosabb közutak, autópályák mentén országszerte találunk elektromos töltőállomásokat.

Az akkumulátorok hatótávolságának növekedése pedig már lehetővé teszi, hogy egy töltéssel megtehetjük a Budapest–Balaton távolságot oda-vissza. A februárban bejelentett Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv pontjai közül több is kapcsolódik az e-mobilitáshoz. Ezek közül az egyik, hogy kiterjesszék és újragondolják az évek óta futó másfél millió forintos állami támogatások rendszerét a magánszemélyek részére.

Viszonylag költséges technológiáról van szó

Viszonylag költséges technológiáról van szó, amikor elektromos meghajtású gépjárművekről beszélünk. Az a célunk, hogy fokozatosan az elektromos meghajtású járművek a kevésbé jómódú családok számára is elérhetővé váljanak, demokratizálni szeretnénk az elektromobilitást Magyarországon  –  mondta Kaderják Péter energetika- és klímapolitikáért felelős államtitkár.

A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv kiemelten kezeli az elektromos autógyártás és a közösségi közlekedés támogatását is. Nyilvánvalóan késleltetheti a korábbi elképzelések megvalósulását a koronavírus okozta rendkívüli helyzet, de hosszú távon a fejlesztés iránya változatlan marad.

Ennek a programpontnak a fő projektje a kormány zöldbusz programja,

űamelynek az a célja, hogy fokozatosan a helyi városi közlekedésben áttérjünk az elektromos buszoknak az alkalmazására 2022-től – fűzte hozzá.

Scherer Zsolt elmondta, a közép-magyarországi régió vezet, tehát látszik, hogy az elektromos közlekedésnek ma a központja Budapest, de a töltők telepítésének üteme vidéken is ugyanilyen lendülettel zajlik.

Klímavédelmi szempontból egyértelmű, hogy az lenne a legideálisabb, ha megújuló energiával lehetne tölteni az elektromos autókat.

Forrás: hirado.hu