A Microsoft, a Pepsi és a Visa lépéseket tesznek a vállalati megújuló ígéretek hetében

A világ legnagyobb ikonikus vállalatai ezt a hetet választották arra, hogy bejelentéseket tegyenek a megújuló elektromos áram teljes körű beszerzéséről, előkészítve a terepet a nagyüzemi napelem parkok és szélerőművek éveken belüli csatasorba állításához.

Share Button

A képért köszönet illeti: Kiewic / Flickr

 

Csütörtökön a technológiai óriás vállalat, a Microsoft lebbentette fel a fátylat a zöld energia következő években tervezett vásárlására irányuló terveiről, ezzel kívánja biztosítani, hogy 2030-ra negatív szén-dioxid-kibocsátású legyen, vagyis több üvegházhatást okozó gáz kibocsátását előzze meg, mint amennyit termel.

A cég – amely 126 milliárd USD árbevételt termel, és csaknem 150 000 embert foglalkoztat – azt közölte, hogy energiavásárlási megállapodásokat (power purchase agreements, PPA) fog összehangolni annak biztosítására, hogy 2050-re már valamennyi adatközpontját és egyéb tevékenységét megújuló elektromos árammal láthassa el.

A Seattle közeli központtal rendelkező Microsoft az utóbbi években napelemes projektet szponzorált Virginiában (315 MW), Észak-Karolinában (74 MW) és több más államban, energiavásárlási megállapodások vételező feleként vagy tényleges fejlesztőként. Európában a cég lobbizott a politikai döntéshozóknál annak érdekében, hogy hozzanak az energiavásárlási megállapodásoknak kedvező törvényeket.

A Microsoft új éghajlatvédelmi útvonalterve túllép a 2030-as negatív szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó célon. A vállalat azt reméli, hogy 2050-re már sikerül eltávolítani a légkörből a 1975-ös alapítása és napjaink között az általa kibocsátott széndioxidot – faültetéssel valamint talaj általi szén-dioxid-megkötéssel és rögzítéssel.

A PepsiCo által szövögetett tervek szerint kizárólag zöld áramot használna az USA-ban

A Microsoft kibocsátási tervéhez a héten csatlakozott a PepsiCo saját éghajlatvédelmi útvonaltervével. Az amerikai multinacionális cég – amely többek között a Pepsi szénsavas üdítőital márkák tulajdonosa és a Lay’s burgonyachips gyártója – azt közölte, hogy az idei évtől kezdve teljes mértékben megújuló elektromos áramot kíván felhasználni az Egyesült Államokban.

Szerdán a gigavállalat ismertetett pár utat, amelyet a cél elérése érdekében követni szándékozik. A cég már az idei évben nekilát megújuló energia tanúsítványok vásárlásának, ez egy mechanizmus, amelyet a vállalatok az ország minden részében zajló projektek által előállított, nulla széndioxid-kibocsátású elektromos áram szponzorálására használnak.

2025 felé haladva a PepsiCo a hangsúlyt át kívánja helyezni a tanúsítványokról a nap-és szélenergián alapuló energiavásárlási megállapodásokra, mind hagyományos, mind virtuális formában. A portfóliónak részét fogják képezni közvetlen befektetések is, a cég épületeinek közelében megújuló energiát előállító eszközöket fognak telepíteni, a globális központjuk tetejének nemrégiben elhelyezett napelem sorozathoz hasonlóan.

Az élelmiszeripari tömörülés reményei szerint már azzal képes lesz 20%-ot lefaragni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásából – teljes egyesült államokbeli tevékenységükre –, hogy kizárólag megújuló forrásokból származó elektromos áram felhasználására törekszik. 2018-ban a cég nettó árbevétele globális szinten meghaladta a 64 milliárd USD-t, ennek 57%-a az Egyesült Államokon belül zajló feldolgozáshoz köthető.

A vállalat teljes mértékben a megújulók felé irányuló törekvése az Egyesült Államokon belül máshol is hasonló zöld beszerzéseket fog kiváltani. A cég állítása szerint már kilenc európai országban elhagyta ezt a mérföldkövet, és Mexico Foods nevű leányvállalatánál 76%-ban szélenergia fedezi a felhasznált elektromos áramot.

Kifizetődik a Visa RE 100-as törekvése

Míg szerdán a PepsiCo a kizárólagos zöld energia mellett tette le a voksát az Egyesült Államok vonatkozásában, ugyanezen napon a VISA is színpadra lépett, hogy kihirdesse, hogy már tevékenysége egészére vonatkozóan átszakította ezt a célszalagot.

Az RE100 kezdeményezés 220-nál több aláírója olyan vállalatokat tömörít, többek között a Microsoftot, amelyek megújuló energiákkal kapcsolatos célokat tűznek ki; az elektronikus fizetésekre szakosodott VISA azt közölte, hogy az egész világon sikerült elérnie, hogy tevékenységeit zöld elektromos árammal lássa el; ezt a célt még 2018-ban tűzték ki.

A VISA a globális piacot 76 országban található 131 irodája segítségével szolgálja ki, de becslések szerint globális áramfelhasználásának 80%-a négy egyesült államokbeli és egyesült királyságbeli helyszínről érkezik. A világ egészében végrehajtott, teljes egészében tiszta energiára történő átállás a 2014-es kiindulási adatokhoz képest 90%-kal csökkentette a létesítmény kibocsátását.

A pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó csoport éve forgalma 2019-ben 23 milliárd amerikai dollárt tett ki, és világszerte hozzávetőlegesen 19 500 főt foglalkoztat. A zöld energia beszerzésére irányuló erőfeszítései során a vállalat az Egyesült Királyságban a Total Energy-vel, míg az Egyesült Államokban az Xcel Energy és az Austin Energy cégekkel és másokkal működött együtt.

Az Egyesült Államok napelemekkel foglalkozó szervezete, a SEIA által kiadott adatok azt mutatják, hogy az ország vállalatóriásainak napenergia iránti étvágya növekszik. A legutóbbi, tavaly júliusi frissítés egy 7 GW-os, energiavásárlási és egyéb ügyletekkel támogatott hálózatot írt le, amelyben a technológiai cégek, az Apple és az Amazon, valamint a kiskereskedelemmel foglalkozó volt a napenergia három fő vásárlója.

 

Forrás: pv-tech